woensdag 13 november 2013

Rugpijn

Gisterenochtend stond ik voor de wastafel om na een weldadige nachtrust mezelf op te frissen. Ik bukte voorover en voelde, dat het in mijn rug schoot. Ik kwam wel omhoog, maar van harte ging het niet.

Nu ben ik er niet de persoon naar om me voor een pijntje ziek te melden. Na het ontbijt fietste ik dan ook gewoon naar Katwijk. Ik trapte een lichter verzet dan anders. Maar zo kom je er ook.
Op de bibliotheek had ik 's ochtends zittend werk, maar ik moest wel een paar batterijen halen voor de telefoon. Ik wandelde in de miezerregen van de Schelpendam naar de Princestraat. Veel mensen zijn geneigd om rust te pakken, als ze ergens pijn voelen, maar meestal werkt bewegen gewoon beter.
Om 1 uur moest ik in de uitlening. Om geen risico te nemen liep ik met veel kleinere stapels dan gewoonlijk. Het zeurende gevoel in de rug bleef aanhouden.

Om half 6 fietste ik weer naar huis. Het ging soepeler dan 's morgens. Veiligheidshalve belde ik met mijn dochter. Deze fysiotherapeute gaf me wat oefeningen door en, nog belangrijker, ze vond het niet riskant, als ik zou gaan schaatsen, mits ik naar mijn lichaam luisterde. Dat was ik zelf al van plan.
Ik fietste op deze dinsdagavond dus ook gewoon naar de Vondellaan, waar een man of 50 op de buitenring van de Leidse IJshal hun rondjes reden.
Ik schaatste ruim een half uur achter Vincent Schenkelaars. De snelste groep, waarin ik vorige week constant kon doorkachelen, liet ik gaan. Mijn keuze was om puur op techniek te gaan schaatsen. Je moet eens zien, wat voor snelheid je dan kunt ontwikkelen, zonder dat het veel moeite kost.
Na een half uur gaf Aad van Tol me nog wat aanwijzingen om langer op het linkerbeen te kunnen doorglijden in de bocht. Daar ik toch met de techniek bezig was, probeerde ik het meteen uit. Het ging beter, maar ik had wel paar keer een misslag, die ik nog kon corrigeren.

Om de rug te ontzien, bouwde ik minder druk op voor de afzet dan gebruikelijk. En dan kan een verkeerd geplaatste schaats makkelijker wegglijden.
Tot mijn stomme verbazing kon ik probleemloos 75 minuten in een constant tempo doorschaatsen. En het meest bijzondere was: de rugpijn was verdwenen!
Grote medische doorbraken zoals penicilline worden vaak bij toeval ontdekt.

Aan dit rijtje kunnen we nu ook therapeutisch schaatsen toevoegen. Een uitmuntend middel tegen rugpijn!


Geen opmerkingen: