zondag 9 januari 2022

Een kwart eeuw later

Afgelopen week kreeg ik van een trainingsmaat een artikel toegestuurd, waarin stond, dat je je voor een volgende Molen- en Merentocht digitaal aan kunt melden.

Dit kwam vlak voordat het een kwart eeuw geleden is, dat ik mijn laatste officiële Molen- en Merentocht geschaatst heb. Vandaag is het exact 25 jaar geleden, dat ik vanuit Hoogmade de 50 kilometer van de Molentocht heb volbracht, een kleine week na de Elfstedentocht.

Dat de Elfstedentocht sinds 4 januari 1997 niet meer georganiseerd kon worden, dat mag genoegzaam bekend zijn. Dat de Molentocht in diezelfde week voor het laatst gehouden is, is dat niet.
In onze jeugdjaren kon dat ook niet elk jaar, maar om de drie jaar was het zeker raak en dan kon je soms weken achtereen over de Kagerplassen en de omgeving ervan schaatsen. 

De klimaatverandering in een notendop. Pas in januari 2009 konden we voor het eerst weer op de Kagerplassen schaatsen.

Het jaar erop was het ijs weer dik genoeg om erop te kunnen rijden.

Uiteindelijk zou het ijs 1 centimeter te dun zijn geweest om de officiële Molen- en Merentocht aan te kunnen kondigen.
Twee jaar later konden we weer naar de Kagerplassen.

Qua dikte had het in februari 2012 gekund, maar inmiddels was er zeer veel regelgeving rond het organiseren van toertochten ontstaan.

Hierna moesten we weer 9 jaar wachten voor we een Alternatieve Molentocht konden schaatsen.

En zo is het een kwart eeuw later. Uitzicht op een nieuwe Molen- en Merentocht is in geen velden op wegen te bekennen. 

Maar na de overvloedige regenval van gisteren was het vanmiddag gelukkig droog met af en toe een waterig zonnetje.

Vanmiddag heb ik met mijn vrouw een fietstocht gemaakt in de mooie omgeving van Leiden. Mijn totaal kwam vandaag uit op 33 kilometer. Wederom beleven we een veel te zachte winter.

Als schaatser moet je de laatste kwart eeuw heel veel geduld oefenen....

Geen opmerkingen: