maandag 3 januari 2022

25 jaar later

De aandacht voor de Elfstedentocht is deze dagen niet te missen met krantenbijlagen, boeken over de Tocht der Tochten en aandacht op radio en televisie.

Morgen is het een kwart eeuw geleden, dat de laatste officiële Elfstedentocht is verreden.

Daar Jaap de Gorter en ik in 1997 uitgeloot waren, hebben we de Tocht der Tochten een dag eerder gereden. In Workum werden we gefilmd voor het Jeugdjournaal.

Ik wist dus precies, waar ik 25 jaar geleden was. De rit naar kasteel Duivenvoorde om de kerstboom terug te brengen stelde niets voor bij het geploeter in Fryslân.

Met dubbele cijfers was het nog veel te warm voor de tijd van het jaar.

Fietsen met een kerstboom met tegenwind betekende wel, dat ik aardig moest trappen, daar ik veel wind ving.

Daar ik toch in de buurt was, fietste ik nog even door naar de Vogelplas. Uiteraard was er geen flintertje ijs te ontdekken en tot half januari is daar ook geen enkele kans op.

De winterverwachtingen waren dit jaar hoger gespannen, maar vooralsnog is het niet veel. Het kan natuurlijk nog steeds, maar aan het rijtje van 25 jaar zonder officiële Elfstedentocht zou 2021-2022 zomaar toegevoegd kunnen worden.
Vooralsnog lijkt mij een paar dagen schaatsen op de Vogelplas het hoogst haalbare.

Geen opmerkingen: