zondag 5 december 2021

Winterverwachting

Zoals ieder jaar probeer ik een winterverwachting op te stellen, die ik aan het begin van de meteorologische winter publiceer. Ik probeer daarbij te kijken naar de patronen in het weer van het afgelopen jaar.
 
Het meest opvallende van het afgelopen jaar was de langdurigheid van bepaalde weerspatronen. Deze kaart vertekent iets, omdat op 1 januari 2021 het nieuwe normaal inging. De jaren '80 met 2 Elfstedentochten verdwenen uit het gemiddelde, de jaren '10, die veel warmer waren, kwamen er voor in de plaats.

Hierdoor is het eerder te koud voor de tijd van het jaar, maar rood overheerst het beeld duidelijk. Er is duidelijk sprake van een Californication van het weer.

Desondanks valt het koude voorjaar op. Als we zulke langdurige afwijkingen naar beneden een keer in januari en februari krijgen, dan kunnen we ons opmaken voor de Tocht der Tochten. Deze koude lente was een jaar geleden al voorspeld door Kai Zorn, een gerespecteerde Duitse weerman.

Zijn voorspellingen zijn voor Duitsland, dat een landklimaat heeft, en zijn dus niet één op één naar Nederland te vertalen, maar de grootschalige trends kloppen heel goed. En zijn voorspellingen ook! Derhalve ging ik ook dit jaar weer te raden bij Kai Zorn.

Hij begint met de afwijkingen in het weer in jaren met eenzelfde aantal zonnevlekken, te vergelijken met die van 2021.

Zijn voorspellingen voor later in de winter doen het hart van een schaatser sneller kloppen.

De voorspellingen van weerman Reinout van der Born liggen geheel in de lijn met die van Kai Zorn. Ook hier is met name de tweede helft van de winter in beeld voor koud winterweer. Ik sluit me hier graag bij aan.

Ik verwacht inderdaad dat we op de Vogelplas kunnen schaatsen en hopelijk ook op de Kagerplassen. Daarvoor hebben we de laatste decennia iets te vaak meegemaakt, hoe snel een prachtige natuurijsperiode in zeer korte tijd om zeep wordt geholpen door Oceaanwalmen.

Ooit komt de Elfstedentocht weer. Wie weet komende winter al.

Geen opmerkingen: