woensdag 22 december 2021

Van Vogelplas naar Veerpolder

Toen we om half 8 uit bed stapten, keek ik even uit het achterraam. Er lag ijs op de sloot achter ons huis.

Op zich was het logisch. Het had op KNMI-meetpunt Voorschoten 4,7 graden gevroren.

Op klomphoogte was het zelfs -8,7 graden Celsius geworden.

Na het ontbijt fietste ik naar de Boerenmarkt en "De Helianth" om de voedselvoorraad voor de komende dagen op peil te brengen. Nu het twee nachten op rij flink gevroren had met weinig wind, was ik nieuwsgierig, hoe de Vogelplas erbij zou liggen. Op weg er naar toekwam ik langs de landijsbaan van Voorschoten. Deze lag nu helemaal dicht.

Over de Oostvlietweg fietste ik door de Vlietlanden naar de Vogelplas toe, waar ik op deze dag wel eens had geschaatst.

De rijp was er, doch het ijs ontbrak.




Alleen in de sloot aan de binnenzijde van de rietkragen lag ijs.


Thuisgekomen ruimde ik de boodschappen weg en dekte de tafel. Mijn vrouw was naar de volkstuin en daar ik door fietsen in temperaturen rond het vriespunt best wel honger had, at ik mijn brood toch maar op.

Tijdens het eten ontving ik van Jaap de Gorter een jaloersmakend filmpje: er werd op de ijsbaan van Warmond geschaatst.

Dus reed ik 's middags via het Morskwartier langs de Leidse IJshal, door het Houtkwartier en de Merenwijk naar de ijsbaan in de Veerpolder.
Het zou heel goed kunnen, dat ik er voor niets heen gereden was. Het ijs was immers nog maar anderhalve centimeter. Maar dankzij de sluierbewolking had het ijs het zonlicht weten te doorstaan.

Zodoende kon ik voor de eerste keer deze winter op natuurijs schaatsen. Ik reed 25 rondjes. Een deel van de baan was hard en gleed prima, een ander deel zag er dof uit en daarvan was de bovenlaag iets zachter. Dit was echt werkijs. Dat zijn we in de Leidse IJshal niet gewend.

Na 10 kilometer geschaatst te hebben, trok ik mijn schaatsen uit. Een prachtige winterdag zat erop.

Op de terugweg naar huis fietste ik nog even naar het revalidatiecentrum, waar een van mijn 8 zussen verblijft. Daar alleen haar man vandaag op bezoek was geweest, mocht ik als tweede gast naar binnen. Daar heb ik nog een half uur gezellig met haar kunnen praten. 
In het donker fietste ik naar huis, blij dat ik aan een geslaagd experiment deel had kunnen nemen.

Geen opmerkingen: