zaterdag 11 december 2021

1888: schaatshelden op doorlopers

 Afgelopen week kreeg ik via een in Voorhout woonachtige vriend dit krantenartikel toegestuurd.

Het krantenartikel verwijst naar het jongste nummer van "Dwars Op", het tijdschrift van de Historische Kring Voorhout. Het artikel is te lezen op hkv-voorhout.nl/2021/11/diemels-en-schaatsers-in-voorhout/.

Een artikel, dat ik graag ter lezing adviseer.
Het leuke voor mezelf is, dat ik benaderd ben door René Meer, de schrijver van dit artikel. Ik kon hem van achtergrondinformatie voorzien. Dat is het voordeel van een blog. Ik kon vrij snel wat informatie tevoorschijn halen.

Ik had namelijk eerder over Klaas Pander geschreven. 

Bovenstaande foto heb ik afgehaald van schaatsen.nl, waar een uitgebreid artikel over de wedstrijd over de Leidsevaart van Leiden naar Haarlem. De eerste marathonwedstrijd!
De afbeelding staat ook in het boek "Blauwe ader van de Bollenstreek" over 350 jaar Haarlemmertrekvaart en Leidsevaart.

Op 27 december 1981 werd er een toertocht georganiseerd tussen Heemstede en Voorhout. Het zou leuk zijn, als we weer een keer het origineel kunnen schaatsen.

Dan blijft Leiden-Haarlem niet langer een relict uit het grijze verleden.

Geen opmerkingen: