donderdag 11 februari 2021

"Zo ziet de schaatshemel eruit!"

Voor mij is 11 februari een bijzondere datum. Mijn schoonvader is die dag jarig en ik ben tweemaal niet naar zijn verjaardag geweest, omdat ik 200 kilometer ging schaatsen. In 1991 reed ik voor het eerst een Alternatieve Elfstedentocht door viermaal achtereen de Molentocht van 50 kilometer te schaatsen. In 2012 deed ik hetzelfde in Fryslân door de Elfstedentocht te rijden.


Vandaag was de derde keer, dat ik wegens verplichtingen op het ijs verstek moest laten gaan, ook al speelde de regeling, dat je slechts één persoon als gast mocht verwelkomen natuurlijk ook een niet te onderschatten rol mee. Maar mijn schoonvader heeft er alle begrip voor. Hij is geboren op de koudste 11 februari.
Ook al vroor het vannacht streng, daar konden we toch niet aan tippen.


Om half 10 fietste ik naar de Vogelplas. Op de Kniplaan zag het er al aardig vol uit. En er schaatsten heel wat mensen rond. Je kon bij de boerderij opstappen.
Daar werd ik verwelkomd door Rob Pijpers, die wat foto's van mijn aankomst maakte.



Dit was slechts Spielerei. Rob maakte weer vakkundig een filmpje.

Ik kwam tegelijk met "Krasse knarren" Henk Distelvelt, Hans den Outer en René Strelzyn aan.


Met laatstgenoemde reed ik mijn eerste rondje van 2,5 kilometer. Er zouden er nog heel wat volgen.
Het was dan ook een hemelse dag met temperaturen net onder nul, weinig wind en een zonnetje. Jaap Kroes, die achter me reed, wist het treffend te verwoorden: "Zo ziet de schaatshemel eruit!"

Het klopte ook volledig. Je zag alleen maar blije gezichten om je heen! Precies wat je van de hemel verwacht.

Ondanks dat het behoorlijk druk was, hielden de meesten zich keurig aan de anderhalve meter afstand. Als je er even niet aan dacht, dan herinnerde het gekraak van het ijs je er wel aan.


Het leek wel een reünie van school: zoveel bekenden, die je tegen kwam. En daar schaatsen een heel sociale sport is, stond de gezelligheid vandaag zeer hoog in het vaandel. Telkens reed ik met andere schaatsers één of een paar rondjes op.






Met Marja van Vliet, Frits en Wim van Huis, Jan Versteegen, Jan van Rijn, Jan van Schie, Willem van Vliet, Klaas van den Broek, Bertil Govers, Edwin Minnee, René Leibbrandt en Meerbonk Jan Pieter Tensen.

Tussendoor nam ik een paar kleine pauzes om wat zelf meegebrachte levensmiddelen te nuttigen, daar er geen koek-en-zopie was. Daarbij verplaatste ik mijn tas en schoenen een paar maal, doordat door de toch al aardig krachtige zon bij de opstapplaats wat water op het ijs kwam. En dan te bedenken, dat meetpunt Voorschoten de laagste maximumtemperatuur van Nederland had.

Het was een komen en gaan van schaatsers.


Bij de middagploeg doken Rein Knetsch, Bauke Dooper en de Noorse schaatslegende Mårtin Långbrøk op.


Met Bauke heb ik  in het verleden heel vaak samen op natuurijs gereden. Deze traditie werd terstond in ere hersteld.

Tot 3 uur reden we door op de Vogelplas, waarna we het 6 centimeter dikke ijs verlieten. We hadden met volle teugen genoten van het zwarte ijs. Deze dag in de schaatshemel werd keurig samengevat in dit kleine filmpje van Rob Pijpers.

Morgenochtend gaan we er weer naar toe.

Geen opmerkingen: