vrijdag 5 februari 2021

Schaatsen op natuurijs in coronatijd

De kop van een zeer leesbaar artikel in Trouw vatte de komende natuurijsperiode kernachtig samen: Schaatsers kijken al jaren uit naar winters weer: "Nou komt er vorst, mag je niks".

Toertochten zijn bij voorbaat verboden vanwege de corona. Schaatsen op eigen houtje mag nog wel, maar er moet rekening gehouden met bijvoorbeeld het feit, dat wakken niet zullen worden afgezet. Extra opletten dus! Veiligheid voor alles!

Op de site van de NOS gaf Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad toe: "Ja, u mag schaatsen. U kan het 't beste vergelijken met als u de natuur in gaat."
Hij verwees hierbij ook naar de veiligheidsprotocollen van de KNSB.
De regels van de Rijksoverheid zijn hier te vinden.
U kunt er dus van uitgaan, dat koek-en-zopie niet gegarandeerd is. Zorg er dus voor, dat u voldoende eten en drinken meeneemt!
En dit allemaal door het coronavirus, waarvan telkens nieuwe varianten opduiken. De laatste dagen is er sprake van de zeer besmettelijke Friese variant.

Ik heb me laten testen en bij mij is de Fryske variant onomstotelijk vastgesteld.

Vandaar dat ik dit verhaal in Trouw over de verspreiding van aerosolen in de buitenlucht met u wil delen, net als onderstaand artikel uit het Leidsch Dagblad, dat ik kreeg toegezonden.
Door op het krantenartikel te klikken, wordt de tekst beter leesbaar.
Tot slot wil ik afsluiten met een citaat uit het artikel: "Geniet van de winterpret, maar gebruik je gezonde boerenverstand."

Geen opmerkingen: