zaterdag 19 december 2009

Woudaap


Na het werken bracht ik mijn tas thuis en reed meteen door naar kasteel Duivenvoorden om een kerstboompje te halen. Bij dit landgoed tussen Voorschoten en Leidschendam mag je zelf je kerstboom uitgraven. Voor € 10,- had ik een mooi klein boompje. Na de Kerstvakantie breng ik de kleine spar weer terug, waar ze de boom weer in de grond zetten, zodat ik kan zeggen, dat mijn (gehuurde) kerstboom klimaatneutraal is. Vooral omdat ik hem in mijn fietstas vervoer. En onderweg heb je de lachers nog op je hand ook!
Op de heenweg reed ik langs de ijsbaan in Voorschoten, die er redelijk goed bij lag over de besneeuwde weg langs de Vliet naar de Vogelplas. Door de opgevroren sneeuwranden was het af en toe glibberen. De behendigheid, opgedaan bij het mountainbiken, kwam in deze omstandigheden goed van pas. Halverwege zag ik een vreemde vogel op de stam van een knotwilg. Nee, ik keek niet in de spiegel....
Bij de Vogelplas aangekomen was in één oogopslag duidelijk, dat het de komende dagen niet mogelijk zou zijn, om hier te kunnen schaatsen. De Vogelplas lag nog voor ongeveer tweederde open.
Na de kerstboom thuis uitgeladen te hebben, kleedde ik me snel om om naar de IJshal te fietsen. Hier mocht ik twee uur lang schaatsles geven aan twee groepen kinderen.

's Avonds kon ik in een vogelboek, Nieuwe zakgids Vogels van Peter Hayman, op zoek gaan naar welke vogel ik op weg naar de Vogelplas gezien had. Zelf had ik het niet verzonnen, maar het was toch echt een woudaap!

Geen opmerkingen: