woensdag 25 april 2012

Nico Scheepmaker Beker

Net als de afgelopen jaren vindt ook dit jaar de verkiezing van "Sportboek van het jaar" plaats. We kunnen dus niet alleen een nieuwe Tweede Kamer kiezen.

De jury heeft vijf boeken genomineerd voor de Nico Scheepmaker Beker. Voor de publieksprijs heeft NUSport tien titels geselecteerd. Tijdens de opening van de Week van het Sportboek, die wordt gehouden van 7 t/m 13 mei, wordt de winnaar van de Nico Scheepmaker Beker bekendgemaakt en van de publieksprijs: NUSport-boek van het jaar.
De genomineerde boeken zijn vooral wielren- en voetbalboeken.
Bij de wielerboeken treffen we "Slipstroom : een kleine geschiedenis van schrijven en wielrennen" van Arthur van den Boogaard aan, alsmede "Het feest van list en bedrog : een sinistere geschiedenis van de wielersport" van Herman Chevrolet, "Joop Zoetemelk : een open boek" van Jacob Bergsma en het voor velen zeer herkenbare "Ga toch fietsen! : de metamorfose van een dikke veertiger" van Thomas Braun.

Voorts "Schoon genoeg : hoe een stormachtig leven ineens tot stilstand kwam" van Thomas Dekker en "De Lance factor" van de onvermijdelijke Mart Smeets.
"De coup van Cruijff : hoe Johan de macht greep bij Ajax" van Menno de Galan is een van de vijf voetbalboeken. "Rinus Michels" van Bas Barkman, "Kappen" van Hugo Borst, "Johan Cruyff uitspraken" van Sytze de Boer en "Wandelen met Cruijff en andere bijzondere voetbalverhalen" van Michel van Egmond is de overige kwartet.

De vechtsporten zijn tweemaal genomineerd: "Ruska : triomf en tragiek van een judokampioen" van Wim Koesen en "Cor Eversteijn : bokser, herenkapper, 1949-1983" van Carel van Hees.
Het enige boek, wat zowel genomineerd is voor de Nico Scheepmaker Beker als voor het NUSportboek van het jaar is "De sportcanon" van Bart Jungmann.

Tot 4 mei kan er gestemd worden op www.nusport.nl/nusportboek/index.html. Zelf heb ik uiteraard ook mijn stem uitgebracht. Na lang wikken en wegen tussen "De sportcanon" van Bart Jungmann en "Joop Zoetemelk" van Jacob Bergsma viel mijn keuze op het boek over de grootste Nederlandse wielrenner.
Joop is net als mijn zoon Siebe lid van wielervereniging Swift.

Deze verkiezing herinnert me er wel aan, dat ik als beginnend auteur vergeten heb om mijn schaatsboek "Molen- en Merentocht" bij dit medium onder de aandacht te brengen. "Molen- en Merentocht" is voor het eerst uitgegeven in 2011, dus het had mee mogen dingen naar de prijzen.

Dit is meteen een wijze les. Ik moet dit kanaal ook gaan benutten om "De Elfsteden toch gereden" onder de aandacht te brengen.

Geen opmerkingen: