zaterdag 16 november 2013

Dinsdagavond

Zo lang als ik in Leiden woon, heb ik vrijwel iedere dinsdagavond mijn rondjes gereden in de Leidse IJshal. Het begon in november 1979, toen mijn toenmalige collega Peter Nierop mij meenam naar de Vondellaan. Ik was meteen verkocht en behoorde op dinsdagavond zo ongeveer tot het meubilair.

Er moest een geldige reden zijn, wilde ik verzuimen. Natuurlijk had ik in de afgelopen 34 jaar wel eens griep en met natuurijs was ik er ook niet, maar anders moest het verzuim gezocht worden in de categorie buitengewoon verlof. Op 8 november 1983 ontbrak ik, omdat Ada toen op het punt stond om van Ike te bevallen. En op 19 november 2002 was mijn vader overleden.
Maar vanaf 1 januari 2014 komt er een einde aan deze traditie. Door bezuinigingen van € 200.000,- vertrekken 7 medewerkers bij Bibliotheek Katwijk. Bij de daaruit voortvloeiende reorganisatie krijgen de medewerkers in de frontoffice andere roosters. Afgelopen week was het dus spannend voor de betreffende medewerkers: welk rooster zouden ze krijgen?
Nu heb ik, behoudens het eerste jaar bij de Leidse Openbare Bibliotheek, toen ik op vrijdagavond werkte om aansluitend om 9 uur te gaan stappen in de binnenstad, mijn hele verdere bibliotheekloopbaan altijd dienst gehad op donderdagavond. De vrije donderdagmorgen behoort dan ook min of meer tot de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Ik had er dan ook geen moment rekening mee gehouden, dat ik wel eens op die ochtend ingeschakeld zou kunnen worden. Tot ik vorig weekend begon te piekeren: "Het zal toch niet?"

Om aan de onzekerheid een einde te maken, besloot ik het maandagochtend meteen maar te vragen. Mijn vrees werd bewaarheid. Waar in de plannen onbemande openingsuren stonden op donderdagmorgen, stond ik nu ingedeeld.
"Maar dan schaats ik altijd met de Krasse Knarren. Ik ben er nota bene coördinator van", zei ik.
"Dit rooster is met veel moeite passend gemaakt. Daar gaan we niet meer in schuiven", kreeg ik te horen.
Een minuut of 10 later kwam Irene melden, dat ze er in het managementteam toch nog even zou kijken, of er een andere oplossing mogelijk zou zijn.
Aan het begin van de middag werd ik bij Irene en Martine geroepen om mijn nieuwe rooster te bekijken. Hoewel ik liever niet op zaterdagmiddag zou werken met het oog op de Leidse Koorprojecten, waar Ada en ik samen in meezingen, stemde ik toch in. Ik was toch uitgeroosterd op donderdagmorgen.
Dat ik op donderdagmiddag en -avond met slechts een kwartier pauze 7 uur in de uitlening zou staan, nam ik voor lief. Had ik zelf maar niet zo stom moeten zijn om mijn schaatsochtend niet nadrukkelijk te noemen.

Daar ik op dinsdag niet stond ingeroosterd, kon ik zelf op die dag mijn uren in de backoffice invullen. Ik koos er voor om die uren 's middags te werken. Dan kon ik ook op dinsdagmorgen met de "Krasse knarren" schaatsen, dan 4 uur werken en 's avonds nog een keer naar de IJshal gaan.

Een onvermoede kans.
Op vrijdagmiddag werd ik rond het middaguur nogmaals bij Irene en Martine ontboden. Er was iemand, die op dinsdagavond ingedeeld was, maar dan altijd bridge speelt.

Zou ik eventueel willen ruilen?
Als me dat een half jaar geleden gevraagd was, zou ik "Nee" gezegd hebben, daar ik op dinsdagavond in de zomermaanden altijd mijn droogtraining had. Maar doordat onze trainer na ruim 20 jaar gestopt was en er binnen de IJVL geen andere droogtrainer gevonden kon worden, werd onze droogtrainingsgroep samen gevoegd met die van de maandag. Op maandag!
Nu kon ik dus volmondig "Ja" zeggen.
Restte echter nog 1 knelpunt: de pauze op donderdag van half 6 tot 6 uur.
"Die neem ik wel voor mijn rekening. Ik ben er toch voor mijn backofficetaken", antwoordde ik.
Ik ga er altijd van uit, dat er voor elk probleem een oplossing is, indien men zich een beetje flexibel opstelt.
Daarmee was het rooster helemaal rond. Als OR-lid heb ik regelmatig kritiek op de leiding, maar als het goed is, moet je het ook zeggen. Bij deze wil ik Martine Schreuder en Irene van der Plas complimenteren voor de manier, waarop ze het rooster hebben gemaakt en vooral, hoe ze gekeken hebben, hoe ze de persoonlijke knelpunten hebben opgelost!

Doordat ik me soepel heb opgesteld, heb ik wel ineens een totaal ander rooster, dan ik me vooraf had voorgesteld. Het weekritme gaat heel anders worden met de dinsdag- en donderdagmorgen als sportochtenden en de donderdagavond als extra schaatsmogelijkheid en de dinsdagavond als werkavond.
Onze nationale filosoof zou zeggen: "Elk nadeel heb zijn voordeel!"

Geen opmerkingen: