donderdag 7 maart 2013

De Twee van Breda

Het was volop lente in onze tuin.









Desondanks fietste ik gewoon naar de Leidse IJshal voor de donderdagochtendtraining van de "Krasse knarren". Er werden geintjes gemaakt in de trant van: "Volgende week op de Vogelplas?"
Het is, dat het te laat in het seizoen is, anders was dat met dit soort staatjes zeer wel mogelijk geweest.

De dagen zijn inmiddels veel langer geworden en de kracht van de zon navenant toegenomen. Maar het is opmerkelijk, hoeveel vorstperiodes deze winter weet te produceren.
Met een groep van 12 man reden we de gebruikelijke piramide. Nu wil het toeval, dat twee van ons reden in een Jobo-broek en een trainingsjack van Schaats- en skeelervereniging Breda. Dit ontlokte aan Arthur van Winsen de opmerking: "De Twee van Breda!"
Ik moet eerlijk toegeven: ik wou, dat ik dit verzonnen had!

Het spreekt voor zich, dat ik bij het volgende blok Henk D. en Hans den O., de vers benoemde Twee van Breda, samen op kop van het peloton zette. Het is jammer, dat Arien Stuijt er niet was, want dit IJVL-lid woont tegenwoordig in de Baronie en traint wekelijks op de kunstijsbaan van Breda. Dan hadden we de Drie van Breda gehad.

Nu werden er tussendoor ook nog geintjes gemaakt over deze vondst. Op een gegeven moment reed ik tussen Hans en Henk in. Prompt kreeg ik te horen: "We hebben je in de tang!"
Wie we vandaag niet bepaald in de tang hadden was Martin Langbroek. Hij verscheen in een trainingsjack met Norge erop. Nu is het Noorse schaatsen bezig met een comeback en dat straalde af op Martin. Zodra hij op kop kwam werd het tempo fors opgeschroefd. Eén keer trok hij het peloton uiteen in drie groepjes. En dat, terwijl hij gisterenavond in Haarlem bij een Coopertest aan kop van een groep 10 minuten achtereen rondjes 38 reed.
Het was duidelijk: hij was in bloedvorm. Ik verwees hem dan ook direct naar de dopingcontrole.

"Maar wellicht heb je gewoon te veel paardenvlees gegeten de laatste tijd", voegde ik er vergoeilijkend aan toe.

Want ik was in een buitengewoon milde bui vandaag. Zelfs naar de Twee van Breda toe!

Geen opmerkingen: