dinsdag 19 december 2017

De ereronde van meester Jaap

Kinderboekenschrijver Jacques Vriens heeft een bijzonder fijn gevoel voor wat de kinderen bezighoudt. Dat is geen wonder, want hij is het grootste deel van zijn werkzame leven onderwijzer geweest. Dat is heel duidelijk terug te lezen in de boeken over Meester Jaap.
Nu valt het met de puinhoop van Meester Jaap wel mee. Ik kan er ook wat van. 
Dit geschiedt vaak met ongevraagde hulp van diverse "Krasse knarren". Vanmorgen had ik in de Leidse IJshal de kans om het weer te doen.
Het was na de 1000 rondjes van Leiden van afgelopen zondag de eerste keer, dat ik mijn ijzers weer onderklikte. Het schaatsen ging een stuk makkelijker, dan ik had verwacht. Niet alleen het traplopen ging verbazingwekkend makkelijk, het pootje over ging ook heel aardig. Met dank aan het Massageteam4U.
Alleen mijn rug voelde ik af en toe, maar toch beduidend minder dan zondag. Alleen de benen konden de snelheid van het peloton van ruim 20 "Krasse knarren" niet aan. Bij de langere afstanden werd ik op een rondje gereden. Dat gebeurde andere jaren ook. Desondanks reed ik bij de 5 kilometer met 24 kilometer per uur. Niet gek als je 2 dagen eerder 200 kilometer hebt gereden.
Maar het beste moest nog komen. Jaap Kroes geeft op vrijdag les aan kinderen en wordt door de kinderen soms "Meester Jaap" genoemd. Nu was zijn vrouw komen kijken. Nadat ik John Val had gevraagd om de laatste 5 rondjes op kop te rijden, zei Jaap tegen me, dat hij dat graag gedaan had.
Dat wilde ik niet op mijn geweten hebben. Ik had zondag mijn ereronde al gehad.
Nu was het de beurt aan Meester Jaap om van een vijftal ereronden te gaan genieten. De "Krasse knarren" werkten hier door 5 rondjes extra te schaatsen graag aan mee.
In de Kersttijd doe je immers je best om de wensen van anderen te vervullen.
Gedeelde vreugde is dubbele vreugde!

Geen opmerkingen: