donderdag 28 december 2017

Vuurwerk op het ijs

Vanmorgen gaf ik weer schaatsles in de Leidse IJshal. Na het missen van de Kerstman gisteren was er nu wel een voltreffer. Daar ik morgenochtend moet werken, was dit mijn laatste schaatsles bij de instuif in 2017. De vuurwerkverkoop begon vandaag, dus het thema lag voor de hand: vuurwerk.
Gisterenavond konden we genieten van het vuurwerk op het ijs in "Thialf" bij de 500 meter voor mannen. Maar liefst 6 Nederlanders doken onder de 35 seconden en de gediskwalificeerde Dai Dai Ntab had zich normaal gesproken ook in dat rijtje gereden. Daar alles bij de 500 meter zo dicht bij elkaar ligt, moeten er 4 medaillekandidaten thuis blijven, terwijl de rest afreist naar Pyeonchang.
In de Leidse IJshal ging het minder snel, maar vuurwerk was er wel. Met rotjes gooien, Bengaalse potjes, sterretjes, voetzoekers en vuurpijlen kun je een hele serie oefeningen laten doen. Maar het leukst van alles blijven toch de gillende keukenmeiden. Met hoog gegil reed de groep van ene Bert Breed een aantal keren heen en weer op de binnenbaan.
Het tweede thema was oliebollen. Schaatsend kneden, in de pan doen en daarna zittend eten.
"We zijn de poedersuiker vergeten!"
We schaatsten naar de overkant om met ijsschaafsel in de handschoenen terug te keren.
Nog een leuke: oliebollen gebruiken als jongleerballen. Al schaatsend 3 ballen in de lucht houden. Allemaal prima balansoefeningen.
De nieuwe start van het nieuwe jaar nodigde natuurlijk uit om de start te oefenen, van gewoon tot hangend aan de boarding en tenslotte zelfs liggend.
Tot slot speelden we w.c.-tikkertje met 4 groepen samen met een stuk of 40 kinderen met de trainers als tikker. Ik heb me heerlijk uitgeleefd: "Ze schaatsen gewoon naar me toe!"
Morgen nog een training van de IJVL en dan zit het er voor dit jaar op. Sommige vuurwerkoefeningen zouden zo maar terug kunnen komen....

Geen opmerkingen: