dinsdag 20 juni 2023

Alle eendjes zwemmen in het water

Vanmorgen fietsten mijn vrouw en ik naar de volkstuin. Er waren voor vanmiddag zware regen- en onweersbuien voorspeld. Mijn vrouw ging peultjes plukken, mijn voorkeur lag bij de aardbeien. Tussen de bedrijven door had ik een telefonisch interview met een journalist van de Leeuwarder Courant over de Waddenfietstocht.

Daarna leegden we de regentonnen. De bodempjes water waren niet zo geschikt om daar de planten mee te begieten. Het was meer drab. Met de voorspelde regen wilden we met een schone lei beginnen.

Bij het schoonmaken van de tonnen in de sloot sprongen piepjonge eendjes één voor één uit de heg aan de overzijde van de sloot en vielen ze een meter naar beneden. Na een plons in het water zwommen ze naar hun moeder toe.


Dat deed ons denken aan de Paaseieren, die in 2014 in onze achtertuin uitgekomen waren. Uiteindelijk zwemmen alle eendjes in het water.

Na de schone tonnen weer op hun plaats gezet te hebben, fietste ik naar huis om verder te werken aan "Glibbers op glissen". Het was inmiddels broeierig warm.

Aan de temperatuurkaart kon je zien, hoe ver de regenbuien inmiddels waren gevorderd.

Op een wonderlijke manier viel er in de strook tussen Rotterdam en Leiden maar 4 millimeter. Voor de volkstuin had het wel wat meer mogen zijn....

Geen opmerkingen: