zondag 14 maart 2010

City-Pier-City

Voor de tweede keer deed ik mee aan de City-Pier-City. Deze halve marathon is vlak bij huis, maar meestal werd deze gehouden in het weekeinde van de wintertriatlon. En dan is de keuze als duursporter niet zo moeilijk: de wintertriatlon van de IJVL!
Dit keer stond de City-Pier-City een week voor de Run-Skate-Run, de vervangende afsluiting van het schaatsseizoen, gepland. Samen met Hans Boers had ik ingeschreven.
Met de trein vertrok ik naar Den Haag Centraal. Gratis, dankzij het Boekenweekgeschenk.
De thermometers gaven een graad of 5 aan, maar door de harde wind voelde het een stuk kouder aan. Om half 3 zou de start zijn, dus Hans en ik hadden alle tijd om ons in de luwte een beetje warm te blijven. Vanuit startvak C, waar Luit Bloem als supporter stond, konden we ruim 3 minuten na het startschot de startstreep passeren.
Het startschot klonk trouwens twee keer. Iedere schaatser weet dan: "Valse start!"
Vanaf het Malieveld liepen we de Haagse binnenstad in, waar behoorlijk wat toeschouwers stonden.

Via brede wegen met uitwijkmogelijkheden om in te halen, zoals fietspaden, stoepen en trambanen, liepen we in een kleurrijk lint langs het Vredespaleis naar Kijkduin toe. De eerste 5 km ging in 26.09, de tweede in 26.21. Hiermee zaten we flink onder het schema van 2 uur, waarop we wilden vertrekken, daar we vorige week allebei vrij diep gegaan waren bij de 10 van Alphen.
Bij de Van Boetzelaerlaan miste ik mijn trouwe supporter Jan Koopmans. Dit mailde hij over deze gemiste aanmoedigingen: "Waar was je nou Bert. Ik stond met een schare trouwe fans te wachten en je kwam maar niet. En dan komt het moment van het type hardloper waar je liever niet bij wilt horen. Maar ja, toen was je volgens mij allang gepasseerd. Ik hoop dat het je goed is vergaan."
Langs de haven van Scheveningen liepen we langs de Pier. In tegenstelling tot de weerberichten, die een bewolkte dag met wat regen voorspeld hadden, brak de zon zowaar door. Heerlijk loopweer!
Op dit gedeelte was het parcours vrij smal, dus was het lastig om in te halen. Het licht oplopende schema met 26.49 en 27.07 op de derde en vierde 5 km is hierdoor deels te verklaren.
De laatste 5 km richting Malieveld hebben we bijna alleen maar ingehaald. Met een brutotijd van 1.55.08 wisten Hans en ik, dat we een prima halve marathon gelopen hadden in deze fase van het seizoen.





Zeker als je in acht neemt, dat we door het vele natuurijs deze winter weinig looptrainingen hebben gehad.

Met een nettotijd van 1.51.29 was ik een minuut of 2 sneller dan mijn twee jaar geleden gelopen halve marathon van 's-Gravenhage. Daar Ajax door met 4-1 te winnen van PSV de spanning in de Eredivisie weer helemaal terugbracht, en mijn zoon Siebe 15e werd in een zware wielerwedstrijd in Navarra, met start en finish in Villatuerta, kan ik dus niet anders dan dik tevreden zijn met deze prachtige zondag van de City-Pier-City.

Geen opmerkingen: