maandag 11 oktober 2010

Lieverse-clan

Het woord "clan" komt van het Gaelische woord "clann", wat "Familie" of "kinderen" betekent. Dit komt bijvoorbeeld voor in de naam van de fameuze Ierse folkgroep Clannad, wat Clann a Donegal betekent, familie uit Donegal, de streek uit het noorden van Eire, waar deze muzikale familie vandaan komt.

Oorspronkelijk is de naam clan afkomstig uit de Schotse Hooglanden. In Holland beschikken we niet over Hooglanden, maar we hebben wel het prachtige dorp Hoogmade. Hier stond het huis van mijn grootouders aan moederskant. Naar goede katholieke traditie, was het een groot gezin en de meeste kinderen Lieverse deden daar niet voor onder. Zodoende hadden we gisteren een zaal met 100 neven en nichten Lieverse bijeen. Ans en Piet Lieverse waren over uit Nieuw-Zeeland, dus dat was een mooie aanleiding om voor het eerst sinds 1997 weer eens een reünie van ons deel van de Lieverse-clan te organiseren.
Om half 2 fietste ik met Ada naar Hoogmade, waar in een zaal naast de katholieke kerk de feestruimte vanaf 2 uur al flink vol was gelopen. Het was schitterend weer, zodat we ook gebruik konden maken van het naast de zaal gelegen schoolplein.
Het was reuze gezellig en ik heb met flink wat familieleden bijgekletst. Uiteraard praat je met sommigen wat langer dan met anderen. Zoals met Jan van der Post, bij wie ik met Ada in juli tijdens de fietsvakantie gastvrij ben ontvangen. Verder met Linda Lieverse, die voor het CDA in de gemeenteraad van Leiden zat, toen ik destijds vanuit de IJVL moest lobbyen voor het behoud van de Leidse IJshal.
Ook met Jan Pennings praatte ik langduriger. Hij bleek Oscar en Annelies van Wijk ook te kennen. Tot slot was het onmogelijk om niet met een Leo Lieverse te praten. Wat dat aangaat kon je zo een kwartet bij elkaar krijgen.
Ik kan de lijst nog flink uitbreiden, maar dat voegt verder niets toe aan deze sfeerimpressie van een zeer gezellige reünie van de Lieverse-clan.

Geen opmerkingen: