vrijdag 23 februari 2024

Elfdorpentocht


Het sluitstuk van het vakantieschaatsen is sinds jaar en dag de Elfdorpentocht. Zo ook op deze vrijdag aan het eind van de Krokusvakantie, waar in de gloednieuwe IJshal De Vliet een oeroude traditie nieuw leven werd ingeblazen.

IJsmeester Ruud Vermeulen had een prachtige route uitgedacht op de funbaan en de ijshockeybaan.

De hulptroepen voor de opbouw van het Elfdorpentochtparcours werden om half 8 vanmorgen in de IJshal verwacht. Ik kreeg een appje, waarbij sommigen afzegden, omdat ze het allemaal wat vroeg vonden.
Welnu, ik vond de wekker om 6 uur 's ochtends ook vroeg....

Desondanks stond ik naast mijn bed en trok mijn sportkleding aan. Na het ontbijt fietste ik om 7 uur in het donker naar de Marie Diebenplaats. Daar was een viertal ijsmeesters aanwezig die hielpen bij de opbouw van de baan. Daar we gebruik maakten van de kussens van de IHCL was Fien namens de shorttrackers aanwezig om uitleg te geven over het gebruik van de kussens.
IJsmeesters Ruud, Jan, Johan en Marcel kregen steun van diverse vrijwilligers. Na ruim een half uur sjouwen en bouwen kwam er vorm in het parcours.

Met mijn kluunschaatsen aan reed ik het eerste rondje. Het begon inmiddels al aardig vol te lopen en om kwart over 9 begonnen Aad Kleijweg en ik aan de eerste loze ronde met een honderdtal kinderen in ons kielzog. Vooral het schaatsen door de sneeuw viel bij de kinderen in het emmertje.

De stempelpost was zeer strategisch gelegen tussen de funbaan en de ijshockeybaan in. Om de 5 minuten werd er gestempeld en dan was het ook een drukte van belang.

Ondanks de drukte stroopte het door de ruime opzet van het parcours eigenlijk nergens op. Om kwart over 10 zat de eerste Elfdorpentocht er zonder enige wanklank op.

Als beloning keerden de kinderen met rode konen met een medaille huiswaarts. Chris de Waard van Sleutelstad besteedde aandacht aan de herrezen Elfdorpentocht.
We waren nog een klein uur bezig om alles weg te ruimen van het Elfdorpenparcours. Met een warme chocolademelk keken we met trots terug op dit geslaagde evenement.
Volgend jaar weer!!!!


Geen opmerkingen: