dinsdag 17 september 2013

Kenniscirkel collectievorming

Als collectievormer bij Bibliotheek Katwijk mag ik 2 keer per jaar naar Probiblio in Hoofddorp fietsen. Vanmorgen vertrok ik om kwart over 8 onder een zwaar bewolkte hemel naar de Haarlemmermeer. Ik had de wind in de rug, dus ik schoot harder op dan ik had verwacht. Om half 10 was ik na 27 km fietsen als een der eersten aanwezig, ondanks het onderweg aantrekken van de regenbroek, een paar stoplichten en het even praten met mijn schoonzus Joke, die ik in Nieuw-Vennep tegenkwam.
Sommigen zijn stomverbaasd, dat ik "dat hele eind" uit Leiden kom fietsen.

Ach, vergeleken met het ploegen door de sneeuw in januari was dit een fluitje van een cent.

Bij de voorstelronde werd je niet echt vrolijk: bezuinigingen alom, sluiting van vestigingen en ontslagen, met als nieuwste variant ontslagen werknemers, die vervangen werden door vrijwilligers. Hoe gek wil je het hebben?
Fred Kolman van Openbare Bibliotheek Amsterdam kon melden, dat Amsterdam tegen de heersende trend in nog nieuwe vestigingen opent. Hij legde ook uit, hoe nu en in de nabije toekomst de Plusbibliotheken de taken verdelen met betrekking tot de diverse collectie-onderdelen, zodat de minder gangbare titels toch behouden blijven voor de openbare bibliotheken in Nederland.
Het tweede deel van de ochtend ging over de Bibliotheek op School, dBoS in het vakjargon.
Belangrijk bij dit soort bijeenkomsten zijn vaak de persoonlijke gesprekken met vakbroeders en vooral -zusters en zaken die niet op de agenda staan, maar wel naar voren komen. Interessant voor ons kan met kleinere collecties in de filialen de Routecollectie worden. Een interessant onderwerp voor een volgende keer. En als dan ook ervaringen van bibliotheken met "floating collections" aan bod komen, kan dat praktische handvaten opleveren.
Op de terugweg ging in nog een uurtje bij mijn schoonzus Joke langs, voor ik tegen de wind in op deze wisselvallige derde dinsdag in september op huis aan fietste. Zo kon ik mijn kuiten, die gevoelig waren door de combinatie van 15 km hardlopen en de volgende dag een droogtraining, weer een beetje soepeler trappen.
Het nuttige met het aangename verenigen heet zoiets.

Geen opmerkingen: