donderdag 26 september 2013

"Wat ben jij hard vooruit gegaan dit seizoen!"

Is er een groter compliment denkbaar voor een trainer, dan dat iemand tegen je zegt: "Wat ben jij hard vooruit gegaan dit seizoen"? Dat is wat er gisterenavond gebeurde, toen ik op de skeelerbaan van Leiderdorp rondreed. Jan Verlind, een verwoed skeeleraar, reed in mijn slipstream, toen hij deze uitspraak deed.
En zelf voelde ik ook, dat de uitspraak klopte. Dit compliment kon Tjeerd Wierdsma op zijn conto bijschrijven. Hij heeft mij de juiste oefeningen en aanwijzingen gegeven om deze technische vooruitgang te kunnen boeken.
Uiteraard heb ik mijn best gedaan om me deze technische verbeteringen eigen te maken, maar als trainer weet ik, hoe lastig het is om de juiste toon te treffen, zodat de schaatser de aanwijzing ook op kan pikken. Dat vereist veel maatwerk. In mijn geval is dat dus goed gelukt.
Ondanks dit compliment aan Tjeerd trainde ik gisteren mee met Arthur van Winsen, die met zijn training voortborduurde op de oefeningen, die Marieke van Hoek vorige week gaf om de bochtentechniek te verbeteren. Er zaten flink wat herhalingen bij, maar dat is op zich niet erg. Nee, het is zelfs noodzakelijk om een nieuwe techniek onder de knie te krijgen.
En niet alleen onder de knie, maar er juist op. Door in de bocht met je linkerhand op je rechterknie te skeeleren, krijg je meer druk in de bocht. Een andere oefening was om in de bocht met je linkerelleboog boven je linkerschouder te rijden zodat je je bovenlichaam niet te veel naar binnen draait.
"Het betere ellebogenwerk", vertrouwde ik Jaap de Gorter toe.

Probeer maar eens uit. Het werkt echt!

Bij het groepje van 6, dat les kreeg van Arthur, was ik de langzaamste. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Je traint uiteindelijk om zelf beter te worden en dan heb je er meer aan dan proberen met harken bij de groep te blijven. Dan bereik je het tegendeel. Je gaat je techniek verwaarlozen en daar moet OP TERMIJN de hogere snelheid vandaan komen.
Veel bochtoefeningen gingen over 4 grote ronden met een rondje uitrijden. Doordat ik meestal op een halve tot driekwart ronde gereden werd door Arthur, Jaap, Andrea Landman en Bert Frederiks, schoot dat rondje uitrijden er bij mij in. Geen probleem. Ik kan moeiteloos een uur achter elkaar doorkachelen, mits dat in eigen tempo geschiedt.
Aan het eind waren er 2 blokken van 10 rondjes achter elkaar. Kobus Turk kon het hoge tempo ook niet bijhouden, en samen met hem en met Jan Verlind, die van de groep van Tjeerd voor dit onderdeel overstapte op de groep van Arthur.
Op deze prachtige herfstavond namen we na afloop van de training op het terras van het clubhuis van schaatsclub Leiderdorp onder het genot van een drankje afscheid van het prachtige skeelerseizoen, waarin ik hard vooruit ben gegaan.

Geen opmerkingen: