maandag 30 september 2013

Winterverwachting


Weerkundig gezien beleven we in 2013 een zeer bijzonder jaar. Dat maakt het ook lastig om het met andere jaren te vergelijken. Vooral het voorjaar blonk uit in een flinke kouproductie. De gemiddelde temperatuur van maart tot en met mei stond met 7.4 op de 7e plaats van koude lentes sinds 1900. In de Top 10 staan jaren als 1962, 1955, 1941, 1970 en 1984. De winters daarop gaven winters met veel natuurijs en zelfs 4 Elfstedentochten.

Op basis van het voorjaar zouden we af stevenen op een koude winter. Maar de hoogzomer was zeer warm, met een heuse hittegolf. Na warme zomers volgen vrij geregeld vrij warme winters. Niet bepaald hetgeen je als schaatser op zit te wachten.

Hittegolven zijn vrij schaars. Sinds 1900 zijn er in totaal 39 geweest. Soms zijn er echter jaren met meerdere hittegolven. Als je alleen de jaren met hittegolven neemt, dan zijn er 32 jaren. Daarbij zijn er 7 jaren met een goede winter, waarvan 3 met een Elfstedentocht. Niet geheel kansloos, maar na een veelbelovend voorjaar toch vrij matig.
Deze 2 tegenstrijdige gegevens maken, dat ik zeer voorzichtig ben met het doen van uitspraken.
De winterverwachting is echter voorzichtig positief. Dat is vooral gebaseerd op het uitblijven van de westcirculatie. Deze is dit jaar grotendeels achterwege gebleven.
Verder keek ik naar de ijsbedekking van de Barentsz Zee.


Ook hier zien we tegenstrijdige berichten: "I don't know what is going on over at Cryosphere Today, but the melting has come to a complete standstill. In the past 10 days the ice pack has not lost, but gained 20K km2! That's so crazy for this phase of the melting season that I barely have words for it. It's unique as far as the record goes."


Gezien deze tegenstrijdigheden luidt mijn voorlopige winterverwachting: gezien het vrij structureel ontbreken van een (zuid)westcirculatie, verwacht ik, dat we deze winter weer op natuurijs terecht zullen komen. Ik wil echter graag de ontwikkelingen in de herfst aanzien, voordat ik mijn definitieve winterverwachting op dit blog plaats.

Geen opmerkingen: