zondag 9 oktober 2011

Bootcamp

Het gebeurt niet vaak, dat ik mijn tijd ver vooruit ben. Ik ben nu 24 jaar lid van de IJVL en heb zodoende mijn 25e droogtrainingsseizoen achter de rug. Puzzel maar even, hoe dat mogelijk is. Het is heel logisch.

In die jaren heb ik aardig leren bikkelen en beetje bij beetje de conditie opgekrikt. Ik train voor de Elfstedentocht en daar je nooit weet, wanneer hij komt (tot nu toe altijd in de winter), moet je zorgen, dat je basisconditie zo hoog is, dat je op die basisconditie de 200 km uit kunt rijden.
Toen ik 24 jaar geleden als 31-jarige voor de eerste keer droogtraining kreeg onder leiding van Erik van Kordelaar, lag de gemiddelde leeftijd van de trainingsgroep ongeveer op mijn leeftijd. Nu ben ik 56 en de gemiddelde leeftijd zal rond de 50 jaar liggen.
De conclusie, die hieruit te trekken is: er is een hechte groep van IJVL-ers, die trouw ieder jaar op komt draven. Maar tevens: er zijn (te) weinig jongeren, die zich aansluiten bij deze gezellige trainingsgroep.
Eén van deze weinige jongeren en enige nieuwkomer deze zomer, Iefke van Unen, kaartte de oplossing het afgelopen seizoen al aan. "Pieter", zei ze: "Als je het voor jongeren aantrekkelijk wilt maken, dan moet je het bootcamp noemen!"
En ere wie ere toekomt: ze had gelijk!
Gisteren las ik in Trouw de weekendgids en op de omslag stond een foto van een groep dertigers, die buikspieroefeningen in het gras deden onder het kopje "Beulen in de buitenlucht".
Welnu: dat doet de IJVL-trainingsgroep al een kwart eeuw!
De foto's bij het artikel op pagina 2 en 3 kwamen me bekend voor: allemaal oefeningen, die we ook bij de droogtraining doen. En de kop van het artikel: "Zweten tussen riet en zand" is ook helemaal van toepassing, daar we in de zomer vaak trainen in Cronesteyn, terwijl we ook een paar keer naar Katwijk-Noord gaan voor een gecombineerde strand- en duintraining.

De in het artikel genoemde oefeningen doen we allemaal, alleen hebben we een serie schaatsspecifieke oefeningen erbij, die echter ook goed zijn voor de spieren en voor de algehele conditie, zoals schaatsstappen in de elastieken.
Kortom: we waren als IJVL onze tijd ver vooruit. Alleen noemen wij het nog steeds droogtraining en is de modieuze benaming bootcamp!

Geen opmerkingen: