zaterdag 10 december 2011

IJsclub Kagermeer

Net zoals iedere vrijdagmiddag vertrok ik rond kwart voor 4 naar de Leidse IJshal om 2 uur schaatsles te gaan geven: eerst een uur voor de buitenschoolse sport, aansluitend voor de IJVL. Net zo gebruikelijk stond het speelse evenement voorop.
Na de les wachtte ik nog even op een schaatser, die bij mij een "Molen- en Merentocht" besteld had.
Met de harde wind in de rug fietste ik naar de Buitenkaag, waar ik bij mijn zus Trees ging eten, terwijl mijn zwager Cor al naar "Kaagzicht" wandelde. Ik kreeg boerenkool met worst voorgezet. Echte winterkost, in tegenstelling tot het herfstachtige weer.

Nadat ik mijn bord netjes had leeggegeten, begaven mijn zus en ik zich ook naar "Kaagzicht", waar de jaarvergadering van IJsclub Kagermeer zou worden gehouden.

Bij binnenkoms kreeg iedereen een lotnummer. In mijn geval was dat 761, hetgeen inhield, dat er al 60 belangstellenden waren bij de ledenvergadering.
Achter de bestuurstafel, die gedrapeerd was met een prachtig meterslang spandoek met "Molen- en Merentocht" zaten 11 personen. Deze Raad van Elf had er flink de sokken in. Niets ellenlange discussies. De eerste contributieverhoging sinds eind jaren '70 was een hamerstuk.
Ook het draaiboek van de Molen- en Merentocht, dat goedgekeurd was, kwam aan de orde. De vergunning voor de komende 5 jaar is rond. Nu het ijs nog!
Na de rondvraag kreeg ik kort het woord om mijn boek te presenteren.

Dat deed ik aan de hand van het korte verhaal op de achterflap van "Molen- en Merentocht" over de schaatstocht, die ik in 1979 gemaakt heb over de Hoofdweg, waarna ik de grote voordelen van de kluunschaatsen liet zien bij de Alternatieve Molentochten van 2009 en 2010. Vooral bij de Boskade bij Hoogmade moet je tegenwoordig bij de A4 en de HSL een flink eind klûnen.
Terwijl alles werd klaargemaakt voor de verloting, verkocht ik nog een zevental boeken, waarna het eerste lot getrokken werd. Nummer 761. Mijn "binnenkomer"!
"Dat had ik afgesproken met de voorzitter!", zei ik.
De plant, die ik gewonnen had, schonk ik aan mijn gastvrije zus.
Na de verloting sprak ik nog met diverse mensen, waaronder Corrin Duivenvoorden en Maup Honcoop, terwijl de Steenbrugge Abdij Bock nog steeds hemels smaakte.
Voor ik om 12 uur met de wind tegen richting huis fietste, raakte ik in gesprek met een van de ouderen, die de winter van '62-'63 bewust had meegemaakt, Hij vertelde me, dat er toen op de Kaag met vrachtwagens een parcours werd geveegd voor een autocross, die gehouden zou worden. Een vrachtwagen weegt toch al gauw een ton of 8....
Ik heb niet het idee, dat deze race komende winter opnieuw gehouden zal gaan worden.
Maar hopelijk komt het na 15 jaar wel eindelijk tot een heuse Molen- en Merentocht.

Geen opmerkingen: