woensdag 24 april 2013

Messi in de achterhoede


Geen weldenkende trainer zou het in zijn hoofd halen om Lionel Messi, de beste voetballer ter wereld, in de achterhoede te posteren. Ook al zou hij het daar waarschijnlijk ook goed doen. Maar gisteren was het niet de avond van Messi. Zijn Barcelona werd op alle fronten afgetroefd door een ontketend Bayern München en met 4-0 afgedroogd.
Nu had ik zelf ook niet helemaal mijn avond. Om kwart over 7 was de start van de Fit Your Body Run in Noordwijkerhout.

Om 5 uur sprong ik op mijn werk op de fiets naar huis, waar ik een restje eten van de dag ervoor opwarmde. Het was een Spaanse bonenschotel met een beetje chorizo. Om half 7 vertrokken Hans Boers, Jaap de Gorter en de echtgenoot van de jarige Ada vanaf ons huis naar het terrein van de Sint-Bavo. Daar waren nog twee IJVL-ers aanwezig: Andrea Landman.



En Patrick Keizer.


Het was lekker weer om te lopen. Een avondzonnetje, een temperatuur van een graad of 10 en bijna windstil. De omstandigheden waren dus goed.
De man, die vanaf het keukentrapje het startschot zou lossen, gaf aan, dat er een nieuw parcours was. Tevens zei hij, dat er nog wel wat verkeer over het terrein van de Sint-Bavo reed, dus dat we als lopers wel moesten moesten blijven letten: "We zijn onderverzekerd!"
Meteen na het beginsignaal ging Jaap er met een vliegende start vandoor. Hij nam direct een voorsprong op me en bleef de volle 10 km voor me uit lopen. Dit was nog nooit vertoond!

Hij liep zelfs kilometerslang op kop van een groep.



Hans liep de eerste kilometer bij me.


Ook hij versnelde. Ik moest passen en toezien, hoe ook hij langzaam maar zeker steeds verder van me wegliep.

Desondanks ging de eerste ronde best nog goed. Met een tijd van 12 minuten zou er een eindtijd van 48 minuten uit de bus rollen. Met de halve marathon van afgelopen zondag nog in de benen vond ik dat heel acceptabel.

Het tweede rondje, dat trouwens mooier was dan dat van de vorige jaargangen, ging een seconde of 20 langzamer. Daar viel nog mee te leven, maar wat vervelender was, was dat de chorizo uit het eten op begon te spelen. Ik moest regelmatig boeren. Gelukkig zwom ik tussen twee groepjes, dus niemand had verder last van deze onsmakelijke geluiden.

De derde ronde vertoonde al wat meer verval, maar ik had wel een morele opsteker. Halverwege deze ronde had ik de eerste loper op een rondje gezet. Deze liep in een Barcelona-shirt met Messi erop.

Een ongewoon verschijnsel: Messi in de achterhoede. Achteraf bleek het symbolisch voor de oorwassing, die deze stervoetballer van onze Oosterburen gisterenavond zou krijgen.
Zelf had ik op dat moment andere problemen: ik voelde, dat ik naar de w.c. moest. Er waren twee opties: na de derde ronde, met een tussenstop en dus een slechte tijd, of op hoop van zegen toch maar doorlopen naar de finish.

Ik koos voor de laatste mogelijkheid en ik moet zeggen: dat liep niet lekker. Ik wist met de hakken over de sloot binnen de 50 minuten te blijven: 49.56.


Normaal gesproken krijg je na zo'n zwakke tijd geen beker, maar vandaag wel. Geheel in de geest van deze maand was het een oranje drinkbeker met Fit Your Body Run erop. En ik wist wel, hoe ik me fitter kon gaan voelen: zo snel mogelijk naar het toilet.

Opgelucht en wat lichter verliet ik het kleinste kamertje.

Daarna ging ik naar de grote kleedkamer, waar ik een verfrissende douche nam.
Buiten gekomen zag ik "Messi" in de vorm van een jonge vrouw met lang blond haar, als nummer laatst binnenkomen in 1.19.14.

Wij vertrokken met zijn vijven naar Hen en Corine van den Haak, waar we een gezellige avond hadden. Dat kon van Lionel Messi niet gezegd worden....

Geen opmerkingen: