vrijdag 23 oktober 2009

Herfstvakantie



De herfstvakantie stond in het teken van het lesgeven aan kinderen. Op maandag, woensdag en donderdag gaf ik in de IJshal aan de Vondellaan schaatsles aan kinderen, waarbij het aantal kinderen schommelde tussen de 51 en 76, terwijl ik op vrijdag het reguliere trainingsuur van de IJVL had, waarbij er door de herfstvakantie veel minder kinderen waren. Zoals gebruikelijk deed ik de schaatslessen op een speelse manier. Thema's als de dierentuin en het circus passeerden de revue. Aan de hand van allerlei dieren kun je uitstekend schaatsoefeningen uit laten voeren, zoals de giraf bij het nastrekken en de ooievaar bij het laten hangen van het been na de afzet. Ook de clown is zeer geschikt. Laat de kinderen raar schaatsen, net zoals een clown loopt: zonder dat de kinderen het door hebben, krijgen ze een uitstekende evenwichtsoefening, waarbij ze langer op één ijzer staan, dan ze anders zouden doen!


Op donderdag had ik de groep samen met Jaap de Gorter, de andere dagen had ik de groep alleen. Aan het eind van de les is er bij mij vrijwel altijd een spelletje: tikkertje of "schipper mag ik overvaren". Juist hierbij gebruiken de kinderen alles, wat je hen tijdens de les hebt aangeboden. Speels, maar zeer effectief.
Dat kon ik op dinsdagavond niet zeggen van mijn eigen training. Traplopen was bij mij niet bepaald een "Stairway to heaven"!

Mijn bovenbenen zaten nog aardig "vol" van de halve marathon. Ik had mijn kluunschaatsen maar aangedaan, omdat deze meer stabiliteit en steun geven dan de klapschaatsen. Tegen mijn gewoonte in trainde ik slechts ruim een uur. Veel mensen vinden dit al veel, maar als je altijd 2 uur traint, vind je dit toch wat magertjes. Maar meer zat er niet in. Je moet altijd naar je lichaam luisteren. Dat voorkomt een hoop blessures!
Donderdag kon ik weer gewoon traplopen in de herfstvakantie, die ik grotendeels gewoon heb doorgewerkt.
Op zaterdagmiddag ben ik in de miezerregen in de Horsten 8 km wezen hardlopen. We konden volop genieten van de diverse herfsttinten, net zoals die te zien zijn bij "Autumn almanac".

Geen opmerkingen: