dinsdag 24 september 2013

Spuiten en slikken

Een paar jaar geleden werd door BNN het spraakmakende, maar ietwat ranzige "Spuiten en slikken" uitgezonden.
"Wat heeft dit nu met sport te maken?", zult u zich misschien afvragen.

Misschien kunnen de makers van "Spuiten en slikken" een speciale uitzending over Lance Armstrong maken, want de hoeveelheid, die hij in zijn wielercarriere heeft gespoten en geslikt....
Gisterenavond was het mijn beurt om me in de schijnwerpers te presenteren met mijn eigen variant van "Spuiten en slikken".
Ik mocht de laatste droogtraining van het schaatsseizoen verzorgen. Deze had ik gepland bij de Leidse IJshal. We zouden beginnen met spuiten.
Er waren slechts 5 IJVL-ers, die dit aandurfden. Maar er ging een wereld open voor Marion Poldervaart, Jante Vernhout, Kees Visschedijk, Frank van Rooij en Marjolein Donkerbroek. Ze mochten de spuit ter hand nemen en de brandslang uitrollen en op het laagje ijs van ongeveer 1 cm een laagje water spuiten.


Met 6 brandspuiten in iedere hoek van de ijsbaan schoot het lekker op. In je eentje of met een paar mensen ben je een stuk langer bezig.



Nadat het laagje water op de hele ijsbaan lag, moest het een uurtje bevriezen en uitharden. Zo kon ik gaan beginnen met de droogtraining. Dat was natuurlijk wel even slikken voor de 5 deelnemers.

Als trainer heb ik namelijk de naam om een beul te zijn.

Alleen omdat ik de nadruk meestal leg op veel bewegen.
Gisterenavond lag de nadruk echter op techniek. Zeer verrassend voor sommigen.
We begonnen met een rondje inlopen van een kilometer.
De eerste oefening was het maken van "clownsstappen". Je moest net als een echte clown met grote passen met het been hoog opgetild lopen. De fietsers, die ons over het fietspad aan de Vondellaan passeerden, zullen ongetwijfeld gedacht hebben, dat de meteorologische herfst ons in de bol was geslagen, maar voor het schaatsen is dit een uitstekende oefening. Als je het ene been hoog optilt, dan ga je veel druk op je hiel voelen.
"Veel druk op de hiel van je standbeen", voegde ik er als verduidelijking aan toe.
En dat is bij het schaatsen zeer essentieel. Dit wordt meestal aangeduid met "achterop zitten".

Buiten een paar Steigerungen bevatte de training een hele serie "rustige" oefeningen, zoals statisch zitten, schaatsstappen, rekoefeningen met heupinzet, de armzwaai en bochtstappen met nadruk op druk op de hiel. Als extraatje volgde nog wat ademhalingsoefeningen. Altijd nuttig.
Aan alles komt echter een eind, dus ook aan het droogtrainingsseizoen. De laatste oefening van de mooie zomer van 2013 was op speciaal verzoek van Marjolein.

Ze glunderde helemaal, toen we gingen bokjespringen. Wat dat aangaat was het echt lest best!


We hoefden echter geen tweede laag water op het ijs te spuiten. Er zou met een machine uit de tuinderij een laagje kalkwater gespoten worden, zodat de ijsvloer op deze manier wit zou worden. Wellicht is het energieverbruik daardoor een klein beetje lager.

Nadat we de koffie en de thee hadden weggeslikt, fietsten we op huis aan. Donderdagochtend ga ik weer spuiten. Ik geef dan weer toe aan mijn ijsverslaving!

Geen opmerkingen: