dinsdag 6 januari 2015

Driekoningen

"Driekoningen maakt of breekt de brug" is een van de bekendste weerspreuken. Dit jaar kunnen we daar heel kort over zijn. In de verste verte is er geen brug te bekennen.

Er valt in deze tot nu toe opnieuw zwaar tegenvallende winter niets te maken of te breken.
Toch is Driekoningen op een andere manier van belang. Volgens het Vogezensysteem van de te jong overleden Rijnburgse weerman Bas Schijff kun je aan het weer op Driekoningen het weer in december aflezen.

Mocht dat niet lukken, dan valt in ieder geval te voorspellen, welke discussie in december wederom los zal barsten.
Maar dit terzijde. We kunnen terugkijken op een dag met veel sluierbewolking en weinig wind. De dag begon met een prachtige zonsopgang, die de hele oostelijke helft van het zwerk in een palet aan felle kleuren verlichtte.

(foto van Alex uit Ede via weerwoord)
Op de terugweg van mijn werk naar huis om kwart over 8 moest ik mijn regenbroek aantrekken. De laatste week van december kunnen we dus neerslag, vermoedelijk regen, verwachten. De rest van de maand zal rustig, maar wel deels bewolkt weer verwachten. Niet bepaald de ideale situatie om tot winterweer te komen.
Ik zou het graag anders zien, maar ik kan er niet meer van maken.

Geen opmerkingen: