dinsdag 16 juli 2013

Tuinbonen en doperwten

Een aantal trainingsmaten van de IJVL zouden vanavond gaan wielrennen. Hoe graag ik ook met hen meegereden zou hebben, het zat er voor mij niet in. Ik had met Ada afgesproken om naar de volkstuin te gaan en afspraak is afspraak.
Plichtsgetrouw fietste ik naar de groentetuin. Mijn taak was om tuinbonen en doperwten te plukken. Dat klinkt heel simpel, maar dat is het niet.

De tuinbonen en de doperwten zaten onder een net om te voorkomen, dat de vogels alles op zouden peuzelen. Het was dus zaak om het net omhoog te doen en daarna tussen de deels door onkruid overwoekerde stengels twee maaltijden bij elkaar te sprokkelen.
Daar was ik al met al ruim een half uur mee bezig. Daarna was ik dezelfde tijd bezig met planten water geven. Met een gieter liep ik een stuk of 12 keer op en neer tussen de sloot en de kas en de onlangs geplante gewassen buiten de kas.
Het was een heerlijke zomeravond, dus het was geen straf om voor tuinman te spelen.

En een maaltijd, die je zelf bij elkaar gescharreld hebt, smaakt op een of andere manier toch lekkerder!
Dat weet ik nog van de fietsvakantie in Ierland in 1983.

Bij een aardbeienkweker stond een bordje langs de kant van de weg: "Pick your own strawberries". Nou, dat hebben we dan maar gedaan....

Geen opmerkingen: