zaterdag 12 juli 2014

Horsten en Vogezen

Vandaag begon voor de klimmers de Tour de France pas echt. Natuurlijk hadden ze in Yorkshire al behoorlijk wat beklimmingen te verwerken gehad, maar de etappe van vandaag naar Gerardmer trok de Vogezen in. En dat betekende spektakel in de slotklim.

Na vanmorgen met Ada in de Leidse binnenstad de nodige boodschappen te hebben gedaan, keek ik tot 3 uur naar de Touretappe, voordat ik naar Voorschoten vertrok, waar ik met Hans Boers had afgesproken.
Met Hans liepen we een rondje door "De Horsten". Door de regenval van de afgelopen week en het warme weer erna zag het er zeer groen en fris uit. Groeizamer weer dan deze week krijg je niet. Op weg naar station Voorschoten was ik nog even langs de volkstuin gefietst, waar Ada druk in de weer was. Ook hier kon je zien, dat het prima plantenweer was geweest.
Het rondje van 8 kilometer liepen we in een gelijkmatig tempo met een flinke versnelling halverwege. We kwamen diverse wandelaars tegen en bij het verlaten van het prachtige landgoed een andere hardloper, die ook een prachtig rondje tegemoet ging.
Ik fietste na afscheid te hebben genomen van Hans naar huis, waar ik de laatste 15 kilometer van de Touretappe kon zien met als verrassende winnaar de Fransman Blel Kadri.

Etappewinnaar Kadri werd in de bergen meteen spontaan toegezongen door zijn naamgenoten.

Alberto Contador en Vincenzo Nibali duelleerden op de flanken van deze klim op het scherpst van de snede. Dit zullen we de komende 2 weken vaker gaan zien. Wat dat aangaat scoorde ik met de tweede plaats van de Spanjaard aardig wat punten voor mijn Tourploeg, maar de Zwitserse klimmer Mattias Frank ben ik kwijtgeraakt, terwijl Andrew Talansky voor de tweede dag op rij in de slotfase onderuit ging. Het zal je hobby maar zijn....
Maar goed, ik mag niet klagen. Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die én Mark Cavendish én Chris Froome in hun Tourploeg hadden geselecteerd. Die kunnen een goede klassering nu al op hun buik schrijven.
De Vogezen waren zeer vochtig vandaag. Dat was vorig jaar wel anders, toen Ada en ik in de bloedhitte door dit gebergte fietsten.

Tot 2 maal toe hebben we de vorige zomer de Col de Donon bedwongen, een berg van de tweede categorie. Dit jaar is deze 15 kilometer lange klim niet in de Tour opgenomen.

Wij zijn zeer benieuwd naar de etappe van morgen, wanneer de Tourkaravaan door Turckheim komt, het historische stadje, waar we vorig jaar 2 nachten gekampeerd hebben.

Geen opmerkingen: