zondag 28 januari 2024

IJs op de sloten

Gisterenavond zijn mijn vrouw en ik naar "Wat Als" van Claudia de Breij in de Leidse Schouwburg geweest. Een ingetogen programma, maar een regelrechte aanrader. Af en toe werd je flink op het verkeerde been gezet. De lachspieren werden regelmatig danig op de proef gesteld.

Op weg naar huis was het behoorlijk afgekoeld. Dusdanig, dat het om 11 uur al 1,1 graad vroor op klomphoogte. Het leek e verstandig om de geraniums maar weer binnen te zetten. Ik heb dan ook de leeftijd om achter de geraniums te zitten. Dat deed ik dan ook bij de tuinvogeltelling....

Het was een wijze beslissing, want vanmorgen kwam het aan de grond bijna tot matige vorst.

Na een was opgehangen te hebben, reden we om een uur of 11 op onze fietsen naar Burgerveen. In de Boterhuispolder waren de wat dieper liggende boerenslootjes bedekt met een vliesje ijs. We reden dan ook in het gebied van de Molen- en Merentocht
Ja, en dan heb je altijd waaghalzen, die het toch willen proberen....

Vanwege de radiostilte kan ik hier niet verder over uitweiden. 

Bij "Rozen & Radijs" hadden we een leuk verjaardagsfeest. Onze zus Joke werd in het zonnetje gezet. Met een hapje en een drankje konden we gezellig bijkletsen op mijn eerste  feest zonder onze broer Leo
Om half 5 fietsten we terug naar de Sleutelstad. Vanaf Nieuwe Wetering volgden we de route van de Leiden Marathon. De avondschemering werd steeds mooier. Bij de molen van Oud Ade zag het oer-Hollandse landschap er zo uit.

Er stond vrijwel geen wind, hetgeen wij erg op prijs stelden.

Ondanks een maximumtemperatuur van bijna 9 graden Celsius lag er nog steeds vliesdun ijs op de sloten in de Boterhuispolder.

Ik waarschuw de waaghalzen voor de laatste keer!

Geen opmerkingen: