donderdag 25 januari 2024

Melanie

Vanmorgen hoorde ik in het nieuws, dat de zangeres Melanie op 76-jarige leeftijd was overleden.


Melanie Anne Safka, zoals zij voluit heette, groeide met haar solo-optreden op het legendarische Woodstock uit tot het symbool van de Flower Power.

Begin jaren '70 had deze singer-songwriter diverse hit met haar gouden stem.

Zelf heb ik haar eenmaal live op zien treden op het Rotterdam Folk Festival in "De Doelen" in Rotterdam.



Met een groep vrienden was ik naar dit optreden in de grote zaal gegaan. Ze speelde de hele zaal plat. En ook een man, die al aardig in de lorum was. Hij klom op het podium en kroop langzaam voorwaarts. Beveiligers wilden de man van het podium afhalen, maar zij serveerde hem met één zin af: "Just let him. I like crawling men!"

Toen ik dit verhaal vanmorgen in IJshal De Vliet in geuren en kleuren vertelde, werd ik door één van de "Krasse knarren" afgeserveerd: "Toch aardig van haar, Bert, dat ze je op het podium liet kruipen...."

"Brand New Key" staat ook wel bekend als "The Rollerskater Song" en zou het lijfleed van de skeeleraars kunnen worden.
Als symbool van de Flower Power zal dit ongetwijfeld het lijflied van Melanie zijn geweest.

Melanie heeft de aarde verlaten, terwijl er niet bepaald sprake is van "Peace Will Come".
Melanie, rust in vrede.

Geen opmerkingen: