donderdag 16 mei 2013

Proefpersoon

Wat doe je als je dochter, die voor fysiotherapeute studeert, je vraagt om mee te doen aan een onderzoek? Dan doe je natuurlijk mee.

Vanmorgen fietste ik in een miezerregen naar het LUMC, waar ik door haar en een medestudente werd onderworpen aan een aantal reactie- en evenwichtsoefeningen. Deze willen ze bij gezonde ouderen uittesten om ze later toe te kunnen passen bij leeftijdsgenoten, die moeten revalideren.
De eerste oefeningen waren simpel: een minuut stilstaan, de armen zo ver mogelijk strekken, 20 seconden op één been staan en zo snel mogelijk 4 x links en rechts op een bankje stappen en nog een paar soortgelijke oefeningen.

Daarna volgde 5 minuten rust, waarna nog een paar van dat soort oefeningen volgde. De hoogste score, die ik ten opzichte van eerdere deelnemers behaalde: kracht zetten bij het knijpen. Daar heb je als schaatser veel aan....

Na weer een pauze van 5 minuten, waarin we het over schaatsen hadden, daar de studente uit Leimuiden wekelijks in Haarlem schaatst, kwam het leukste onderdeel.
Ik moest op een grote plaat gaan staan en geborgd in een "tuigje" werd onderworpen aan een achttal testen, die allen met balans en lichaamsbeheersing te maken hadden. Je moest reageren op balken of ballen, die op een scherm verschenen.






Al met al vond ik het een leuke test. Aan het slot mocht ik nog in een auto "rijden", waarbij ik tegenliggers moest ontwijken en tot slot uit een doolhof zien te komen.

Sommige oefeningen zullen voor de doelgroep revaliderende ouderen te moeilijk zijn, maar daar was deze test ook voor bedoeld. De gezonde proefpersonen lieten de fysiotherapeuten in spe zien, wat wel werkt, en wat niet. We hopen hen er mee geholpen te hebben bij het uittesten ervan.

Geen opmerkingen: