dinsdag 12 december 2023

A jolly good skating lesson

Vanmiddag fietste ik voor de tweede keer vandaag naar IJshal De Vliet. Na eerder dit jaar in de Leidse IJshal al een schaatsles gegeven te hebben aan een groep buitenlandse studenten, had men mij gevraagd om dit nogmaals te doen.
Op weg naar IJshal De Vliet passeerde ik de grens van 10.000 kilometer fietsen in 2023. Redelijk vroeg in december.

De kunst om buitenlanders schaatsen te leren is een tikkeltje moeilijker, doordat je het in het Engels moet geven. Bij het schaatsen komt het aan om de juiste woorden te kiezen bij de uitleg en in een andere taal mis je soms net "the finishing touch".

Je moet soms wat langer naar de juiste woorden zoeken, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Sommigen pikten het sneller op dan anderen, maar dat is bij iedere groep beginners het geval. Een paar studenten hadden in hun jeugd al een beetje geschaatst en zij reden redelijk vlot weg op de verder lege 250-meterbaan.
Ik deed de oefeningen zoveel mogelijk langzaam voor en aan het eind van de les van 3 kwartier konden ze allemaal een beetje schaatsen.

Na afloop zag ik alleen maar lachende gezichten. Het was uiteindelijk "a jolly good skating lesson".

Geen opmerkingen: