dinsdag 25 juni 2013

Brugpiepers

Gisteren was in het nieuws, dat veel brugpiepers minder goed kunnen fietsen. De NOS wijdde er middels een filmpje de nodige aandacht aan onder de kop: "Brugklassers kunnen minder goed fietsen".
Dat er door de jeugd, en niet alleen door hen, veel meer gefietst moet worden, daar sta ik voor de volle 100% achter. In het filmpje worden wel erg kort door de bocht vergaande conclusies getrokken. Dat er in 2010 9 fietsende kinderen in het verkeer zijn omgekomen en in 2012 13, dat zijn onweerlegbare feiten. Maar dat op grond van zulke kleine aantallen geconcludeerd wordt, dat de kinderen minder goed kunnen fietsen dan 2 jaar eerder?
Volgens mij is deze groep (gelukkig!) veel te klein om er op statistische gronden vergaande conclusies uit te trekken.
Met mijn nuchtere boerenverstand denk ik, dat er wel eens iets anders aan de hand kan zijn: het mobieltje. Jongeren moeten tegenwoordig altijd en overal bereikbaar zijn.

Als ik op de fiets zit, zie ik het zeer regelmatig: jongeren, die al fietsend nog een sms-je of een mailtje verzenden of nog snel wat op Facebook of andere sociale media plaatsen.

Volgens mijn bescheiden mening ben je dan niet echt met het verkeer om je heen bezig....

Geen opmerkingen: