zondag 23 juni 2013

Tour de Kans

Deze week worden er weer veel Tourploegen samengesteld voor de 100e editie. Ook ik doe dit keer weer mee met de Tour de Kans van het Leidsch Dagblad. Net als vorige jaren publiceer ik al vroeg mijn Tourploeg.
Er kunnen nog wat wijzigingen plaatsvinden, bijvoorbeeld doordat renners op het laatste moment afhaken door een blessure of er plotseling een klein dopingprobleempje uit het heden of verleden de kop op steekt. Behoudens dit voorbehoud wordt staat mijn ploeg vast.
Vast gegeven is, dat je voor 100 punten aan renners mag kopen en dat je team bestaat uit 9 renners en 5 reserves. De 100 punten moeten verdeeld worden over 14 renners. Je kunt je dus maar een paar dure krachten veroorloven.

Ik kijk voor ik tot de aankoop overga voornamelijk naar de prestaties in de Tour de France van de afgelopen 2 jaar en naar de uitslagen in de Dauphiné en de Ronde van Zwitserland. Vooral de laatste 2 kortere rondes zeggen veel over de vorm van de renners.

Welnu, hier komen de renners van "De Elfsteden toch gereden" met als ploegleider "Molen- en Merentocht".

De duurste 2 renners waren Christopher Froome, de gedoodverfde opvolger van Bradley Wiggins, de afwezige winnaar van 2012, en Mark Cavendish. Deze 2 Britten kosten ieder 20 punten. Froome was vorig jaar 2e en Cavendish is al jaren de beste sprinter van het peloton. Vorig jaar scoorde hij vrij matig, omdat hij bij Sky, dat alle renners in dienst van Wiggins liet rijden. Hij stond er dus alleen voor. Dit jaar heeft hij onderdak gevonden bij Omega Pharma en heeft voor de sprintetappes een heel team om hem te lanceren.
Froome heeft de Dauphiné, de "kleine Tour", gewonnen. Twee zekerheidjes voor veel punten dus.
Dat geldt ook voor Peter Sagan, die vorig jaar de groene trui won. In Zwitserland won hij een etappe, dus ook deze wielrenner van 18 punten toont vormbehoud. Dat geldt ook voor Thibaut Pinot, die vorig jaar 1 etappe won en de bolletjestrui won en 10 werd in het eindklassement. Bovendien werd de nummer 4 van de Ronde van Zwitserland toen tweede in het jongerenklassement. Met zijn 12 punten erbij zit ik al op 70. Voor 9 renners resteren dus nog 30 punten.
Dat betekent op zoek gaan naar ondergewaardeerde renners. Eén van deze renners is Marcel Kittel, 1 van de 2 sprinters van Argos-Shimano. Deze teamgenoot van John Degenkolb heeft Cavendish al een paar keer op een nederlaag getrakteerd, dus 7 punten voor deze vorig jaar geblesseerd uitgevallen renner is geen grote gok.
Rui Faria da Costa won 2 jaar op rij de Ronde van Zwitserland. In mijn ogen is hij meer waard dan de 4 punten, die hij kost. Datzelfde gaat op voor Jakob Fuglsang. Deze Deense kopman van Astana eindigde als 4e in de Dauphiné.
Een tweetal andere renners is met 5 punten ook te laag ingeschat. De eerste is Daniel Martin, de Ierse winnaar van Luik-Bastenaken-Luik, die 8e werd in der Schweiz.

Maar het meest verbaasd ben ik over de Spanjaard Haimar Zubeldia. In de Ronde van Frankrijk eindigde hij vorig jaar nota bene als 6e!
Om de Tourploeg compleet te maken, had ik nog 5 punten over voor 5 reserves. Hierbij treffen we zowaar 3 Nederlanders aan. Eerste reserve is Tom Dumoulin, die keurig tweede werd achter Johnny Hoogerland, die eindelijk een keer de pechduivel heeft verslagen. Ook debutanten Tom Veelers en de jongste Tourrenner in een halve eeuw, Danny van Poppel, voldeden aan het criterium van 1 punt, net als de Bask Jon Izaguirre en de Canadees Svein Tuft. Ik hoop, dat Svein naar een hoop punten tuft.
We gaan het zien. Met deze goed doordachte ploeg zou ik hoog moeten kunnen scoren. Maar Tourwinnaar Joop Zoetemelk bleef in zijn gloriejaren altijd nuchter en sprak dan deze wijze woorden: "Parijs is nog ver...."

Geen opmerkingen: