zondag 24 juni 2012

In Trollenland

Het was een totaal verregende zondag.

Na gisteren 84 km gefietst te hebben, volgde vandaag dus een soort rustdag: wat lezen, het weblog bijwerken, kortom gewoon wat utteren.
Om een uur of 3 werd het droog. Een mooi moment om mijn voornemen om vandaag een rondje hard te lopen ten uitvoer te brengen. Vanuit huis liep ik via de 3 Oktoberhal naar het Valkenburgse meer. Op een drietal windsurfers na was het meer verlaten. Er stond trouwens veel wind, dus de snelheid van de surfers lag behoorlijk hoog.
Ik ploeterde tegen de wind in tot ik bij het bruggetje kwam, waarover in vroeger tijden het parcours van de wintertriatlon liep.
Vanaf hier had ik de wind zij in de rug. Via de Maaldrift rende ik op huis aan, waar ik na een verfrissende douche kon zien, hoe Niki Terpstra in de stromende regen Nederlands kampioen wielrennen werd. Klasse!
Na de finish bracht ik even het oud papier weg. In de papierbak zag ik een paar boeken liggen.

Een bibliothecaris is nu eenmaal een verzamelaar, dus ik stak mijn hand in de bak en haalde er een paar boeken uit. Tot mijn stomme verbazing zat er een boek met trollentekeningen van Rolf Lidberg bij!
Mijn verzameling met boeken van Rolf Lidberg is nu met 50% uitgebreid.
Behalve bovenstaande Zweedse exemplaar had ik ook nog een ander boek met de humoristische trollentekeningen, die ik voor het eerst ontdekt heb tijdens onze fietsvakantie in Denemarken in 1979.
Behalve deze boeken heb ik ook nog een verzameling ansichtkaarten van de Zweedse schilder. Ieder half jaar komen er 15 andere in een wissellijst te zitten. En steevast vraag ik aan collega's of vrienden, die naar Scandinaviƫ afreizen, om als ze trollenkaarten zien, deze voor mij mee te nemen.

Geen opmerkingen: