maandag 25 juni 2012

Tour de Kans


Net als vorig jaar doe ik ook dit jaar weer mee aan de Tour de Kans. Bij sport spreek je dan ook meestal van wedstrijden. Het eerste deel komt van wedden. Meedoen met een toto of iets dergelijks verhoogt dus de (voor)pret.
Wedden met kleine bedragen is trouwens leuker dan met grote. Het gaat om het spel en niet om de knikkers

Ik doe aan de 99e Tour de France met open vizier mee onder mijn eigen naam met de ploeg "Molen- en Merentocht", de titel van mijn vorig jaar november uitgekomen boek met schaatsverhalen en toertochttips.

Bij de Tour de Kans gaat het er om om zoveel mogelijk punten te verzamelen met je 9 renners, die je voor 100 punten bij elkaar moet kopen. De beste renners kosten 20 punten, veel knechten kosten maar 1 punt. De eerste 20 aangekomen renners in iedere etappe krijgen punten, evenals de dragers van de verschillende truien. Het eindklassement telt nog een stuk zwaarder mee.
Het is dus de kunst om een goede mix te vinden van goed en goedkoop. Mark Cavendish is dus een prima aankoop. In de meeste Rondes van Frankrijk wint hij een stuk of 5 etappes. Een zekerheidje dus. Of dat dit jaar ook opgeld doet, is een tweede: dit jaar zijn vlak na de Tour de Olympische Spelen, waarbij Cavendish zijn zinnen heeft gezet op Olympisch goud in Londen. Het kan zijn, dat hij zich dit jaar "spaart" en wellicht in de bergen afstapt. Desondanks waag ik de gok met de regerend wereldkampioen.
Dat doe ik ook met de Tourwinnaar van 2011, Cadel Evans. Dit jaar zijn er 2 lange tijdritten, dus hier is Evans in het voordeel, net als de Brit Bradley Wiggins.

Verder leveren goede sprinters veel punten op. Ze eindigen vaak in de top-20. Een groot talent is Peter Sagan. Behalve een begenadigd sprinter is hij goed in de race tegen de klok en won hij dit jaar de proloog van de Ronde van Zwitserland. Het is weinigen gegeven Fabian Cancellara op zijn specialiteit te kloppen.
Met Cavendish, Evans, Wiggins en Sagan ben ik al 72 punten kwijt. Graag had ik José Joaquin Rojas aangetrokken, maar met de 10 punten, die hij kost zou de rest van mijn team te veel verzwakken. Een goed alternatief is de jonge Marcel Kittel, die dit jaar Cavendish een paar keer geklopt heeft.
Chauvinistisch als ik ben, zit er meestal een Nederlander in mijn ploeg, in dit geval Lieuwe Westra, die dit jaar 2e werd in Parijs-Nice achter Bradley Wiggins en vorige week Nederlands kampioen tijdrijden werd. Zijn vorm is dus goed.
Verder kon ik Rui Faria da Costa aantrekkken, de Portugese winnaar van de Ronde van Zwitserland en de Sloveen Janez Brajkovic, die in de Dauphiné 7e werd in het eindklassement, de "kleine Tour", die hij in 2010 wist te winnen.
"Molen- en Merentocht" wordt gecompleteerd door de Ier Nicolas Roche, die de afgelopen jaren 23e, 15e en 26e werd in de Ronde van Frankrijk. Een degelijke subtopper dus.
Bij de reserves zijn Karsten Kroon, Sebastiaan Langeveld en Adam Hansen de invallers, mocht een van mijn renners uitvallen.
We gaan genieten van de Tour de France vanaf de start in Luik, of in het Frans en Liége.

Geen opmerkingen: