zaterdag 18 augustus 2012

Ahr Radweg

In Ahrdorf kwamen we dooreen omleiding terecht bij een terras, dat we anders beslist niet gezien zouden hebben. In het zonnetje op deze tot dan toe bewolkte en frisse dag namen we cappuccino, chocolademelk en twee stukken zelfgemaakte taart. Herrlich!
Met een Duits stel, dat ook op het terras had gezeten, fietsten we langs de Ahr op tot Neuhof. Hier begon de lange klim uit het Ahrdal naar Lommersdorf. Het uitzicht was naar alle kanten toe prachtig.

We passeerden de Jodokuskapelle en reden Lommersdorf in, waar de bakker gesloten was op woensdagmiddag.
We daalden af naar Freilingen, waar we weer vol aan de bak konden op weg naar de Freilinger See, waar Campingplatz Eifel Camp gevestigd was. Hier konden we onze tent neerzetten op een groot grasveld tussen de stacaravans.
Om 5 uur stond de tent en haalden we een ijsje bij de kiosk bij de ingang. We gingen douchen bij het achterste toiletgebouw. De douche was gratis, maar het was wel een soort wisselbad: koud, warm, koud etc. Geheel volgens de Kneipp-kuren. Dat mocht wel na ruim 53 km fietsen.
Opgefrist gingen we eten bij "Waldläufer" op het campingterrein. Ada had Bohnensuppe, ik Gulaschsuppe. Beide waren pittig te noemen. Ada had een groentepizza, ik eentje met tonijn. Oraniensaft en Franziskaner Weizen maarkten de maatlijd voor nog geen € 35,- compleet.

Om half 8 gingen we wandelen. We staken de weg naar het stuwmeer over. Waar vanmiddag druk gezwommen werd in de Freilinger See, daar overheerste nu het vissersgilde. We liepen een klein stukje langs het meer en staken over naar de weilanden en de bossen.
Waar we vanmiddag 4 roofvogels tegelijk zagen op de klim naar Lommersdorf, daar zagen we hier op een stukje van 100 bij 100 meter 4 buizerds of sperwers vlak bij elkaar.
We staken de weg over en liepen om het bos achter de camping heen om bij onze tent thee te zetten. In het schemerduister zagen we een dier over het pad lopen. We richtten onze zaklamp er op. Het bleek een egel te zijn.
Naar oeroude Eifeler traditie regende het 's nachts. Het was bewolkt, maar droog, toen we de tent om half 8 verlieten. Ruim 2 uur later verlieten we Campingplatz Eifel Camp.
Eerst was het nog een kilometer behoorlijk klimmen, maar vlak voor Reetz begon de afdaling. We daalden 3 km met een behoorlijke vaart af. Helaas voor ons was het fietspad, dat we moesten hebben, net na een bocht met meteen een vrij steil klimmetje. We stonden in een veel te hoge versnelling om deze fietsend te nemen.

We volgden de Ahr Radweg tot Blankenheim, een prachtig stadje.

Hier was de Ahrquelle. In de muur van een huis was een uitsparing gemaakt, waaruit je water op zag borrelen uit de muur.

We wandelden even door het centrum om op het terras van een Italiaanse ijssalon cappuccino en Kakao te drinken.
Vanuit het Ahrdal in Blankenheim was het 2 km flink klimmen naar de noordrand van dit stadje.