zaterdag 6 oktober 2012

KNSB vaardigheidspaspoort

Gisterenavond hadden we om 8 uur een trainersbijeenkomst van de IJVL. Deze vond plaats in de Districtszaal van de Leidse IJshal.
Behalve de gebruikelijke praktische punten aan het begin van het nieuwe schaatsseizoen kwam ook de vervanging van het traditionele schaatsdiploma te sprake. De KNSB is druk bezig met een vaardigheidspaspoort.
Er komen 32 testen, die zijn ingedeeld op 6 niveau's.

Van zeer eenvoudig tot al redelijk moeilijk.

De videofragmenten met de oefeningen zijn te vinden op www.schaatsen.nl.
De IJVL gaat er komend schaatsseizoen mee aan de slag. Als pas benoemd coördinator van de vrijdagmiddag mag ik over een maand opdraven om over de praktische invoering hiervan mee te praten.
De video's met de schaatsvaardigheidsoefeningen zien er leuk uit. Als het in de praktijk niet al te veel administratieve rompslomp met zich meebrengt, dan is het in mijn ogen een verbetering ten opzichte van het oude schaatsdiploma.
Voorafgaand aan de trainersbijeenkomst mochten we 3 kwartier schaatsen. Het ijs gleed super. Dat wist ik al van donderdagochtend. Maar nu was het ijs egaler, doordat er met de Zamboni overheen gegaan was. Het was vergelijkbaar met Thialf-ijs. Dun, maar keihard en superglad.
Ik lette bij het schaatsen vooral op de twee vaardigheden, die ik deze zomer met skeeleren heb geleerd. Het goed zijwaarts afzetten met het rechterbeen in de bocht en de bijhaal op het rechte eind met de daarbij behorende valbeweging.
De eerste oefening had Marieke van Hoek ons aangeleerd, en daar zij ook meeschaatste, vroeg ik aan haar, of ik het goed deed. Ze reed een aantal rondjes achter me aan en was tevreden over mijn vorderingen. Ongevraagd complimenteerde ze me ook met de pendelbeweging.
Een goed begin is het halve werk. Nu wordt het zaak, deze verbeteringen te automatiseren, ook al verdien ik er geen KNSB vaardigheidspaspoort mee.

Geen opmerkingen: