dinsdag 23 augustus 2016

Zumba

Jaap de Gorter maakt de droogtraining van de IJVL zeer afwisselend, doordat hij graag zijn trainingen uitbesteed aan anderen. Zo ook gisteren, toen hij op de zonnige zomeravond Nathalie Sormani had gestrikt om een zumba-clinic te geven.
Ik fietste zoals gebruikelijk naar Jos Drabbels om samen naar "De Bult" te fietsen. Daar Jos dienst had, moest hij echter eerst patiƫnteninformatie opzoeken om te kijken of deze man matchte met de donor. Ik wachtte dus gewoon 5 minuten, zodat we samen konden vertrekken. Het spreekt voor zich, dat we te laat aankwamen.
Van Jaap kregen we te horen: "We zijn op het zonnige veld" en hij vertrok met de trainingsgroep, terwijl wij ons nog om moesten kleden.

Een minuut of 5 later vertrokken wij ook. We liepen naar het Romeinse fort, daar hier de zon het langste zou blijven schijnen. Maar wie we daar ook zagen: geen droogtrainingsgroep. Samen liepen we terug naar "De Bult".
Bij de vrij steile beklimming voelde ik mijn rechterkuit. De pijn bij de kruisbanden bij de Wassenaarse zwemloop bleek thuis bij het insmeren met spiroflor bij de kuitspier vandaan te komen. Bovenaan de kuitspier zat een gevoelige plek.
"Nergens forceren", was mijn gedachte en daar hield ik me aan. Waar Jos naar boven rende, wandelde ik het laatste stuk. Boven aangekomen werden we getrakteerd op een prachtig schouwspel. De hele droogtrainingsgroep was aan het dansen op de door Nathalie aangegeven wijze. Niet dat het helemaal synchroon ging, maar men deed in ieder geval zijn of haar best. Dat gingen wij ook doen bij het volgende nummer op het ritme van Latijns-Amerikaanse muziek. Ik moet eerlijk zeggen, dat het niet meeviel. Bij al die verschillende danspasjes moet je toch flink nadenken.

Bij de muziek zat 1 nummer, dat ik in een andere uitvoering kende: "Stand by me". Nou, die bijstand hadden we zeker nodig bij de volgende dans: buikdansen! Waar de danslerares voordeed hoe het ook kan, gaven wij een iets andere invulling aan deze dansvorm. Bij de mannen was er zelfs sprake van een compleet nieuwe dansvorm: bierbuikdansen!
Ook al ziet het er niet zo uit, zumba is best vermoeiend. De naam zumba komt uit het Colombiaans-Spaans, waar het zoveel betekent als snel bewegen en lol hebben. Nou, dat laatste hebben we zeker!
Na afloop liepen Hans en ik nog een drietal rondjes op "De Bult", waarbij ik bij deze 2 kilometer er op lette nergens te forceren. Al met al hadden we een heerlijke sportavond met een totaal andere trainingsvorm.

Geen opmerkingen: