Gisteren werd bekend gemaakt, dat vandaag in een groot deel van het land code Rood zou gelden,
Het zou een warme nacht worden. Ik ging om middernacht naar bed en viel vrij snel in slaap en werd om 6 uur wakker. Op de radio hoorde ik, dat Nederland met 3-1 van Tunesiƫ had gewonnen.
We gaan als groepswinnaar naar de Knock-outfase. 
In de volgende ronde is het gevaarlijke Marokko de tegenstander. 
Bij Oranje is het op dit moment ook code Rood!
Ik trok mij van alle waarschuwingen niet veel aan en ging toch hardlopen. De rechterkuit houdt zich goed en dat wil ik graag zo houden. Ik was sowieso niet van plan om voluit te gaan en rond het ochtendgloren is de temperatuur op zijn laagst.
Nu is 21 graden Celsius natuurlijk een belachelijk hoge minimumtemperatuur, maar wel degelijk een prima temperatuur om in te sporten. Ik paste de Asturiaanse methode wederom toe: voor het ontbijt een kilometer of 5 lopen. Die middag zou het 41 graden worden....
Ik liep langs de Schenksloot naar het viaduct bij de weilanden.

Ik genoot van de lucht, die fris aanvoelde en van de tinten van het ochtendgloren.
Van de bloemen op mijn pad.






Van de waterlelies.
Van de vogels in de weilanden, zoals deze lepelaar.
En de hazen niet te vergeten. Als er dieren zijn, die het vertikken om het rustig aan te doen, dan zijn zij het wel.

Uit stilstand zijn ze binnen de kortste keren op topsnelheid.
En tenslotte de vele vlinders, die ik onderweg tegenkwam. De meesten hielden zich niet aan code Rood, maar een handvol had het beter begrepen en bleef stilletjes op de planten zitten.





Thuisgekomen goot ik een paar gieters met water uit de sloot op de tegels van het terras. Verdamping van water kost veel energie en zorgt zo voor verkoeling. Het principe van de verkoelende werking van het zweten. Dat zweet spoelde ik van mijn lijf onder de douche, waarna ik kon ontbijten.
Aansluitend ging ik bij "Odin" boodschappen doen. Een deel ervan bracht ik naar het huis van mijn schoonmoeder, waar mijn vrouw anderhalve dag als mantelzorger in de weer was.
Het was in die paar uur al een flink stuk warmer geworden. Weer thuis gekomen hield ik me erg rustig. Van lezen en computerklusjes word je niet zo snel moe. Buiten was het, zeker in de zon, niet meer aangenaam. Code Rood was heel mooi af te lezen op dit temperatuurkaartje van tropisch Nederland.
Heel Nederland kleurde rood!
In Limburg ging men zelfs naar 39 graden Celsius. De uitslovers.
In het westen begon het met wind uit zee een klein beetje af te koelen. Ik hoef niet zo nodig naar paars.
Hoewel....
vrijdag 26 juni 2026
Code Rood
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten