donderdag 25 juni 2026

Elly van Goozen

 

Burgemeester Fred van Trigt reikte vandaag een Koninklijke onderscheiding uit aan Elly van Goozen. Zij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau vanwege haar jarenlange vrijwillige inzet voor de schaatssport.
⛸️Wie de afgelopen decennia actief was in de schaatswereld rond Leiden, kent Elly van Goozen. Sinds 1976 heeft zij zich onvermoeibaar ingezet voor IJsclub Zoeterwoude en de regionale schaatsgemeenschap. Wat begon met ondersteuning bij wedstrijden en activiteiten groeide uit tot een uitzonderlijk langdurige inzet voor het organiseren, begeleiden en stimuleren van schaatsers, met name de jeugdleden. Tot op hoge leeftijd gaf ze nog les in de zomervakantie. Aldus dit correcte bericht op de Facebookpagina van de gemeente Zoeterwoude. Hierachter ging een halve eeuw vrijwilligerswerk schuil bij IJsclub Zoeterwoude, het district Sassenheim van de KNSB, wielervereniging Swift en 15 jaar bestuurslidmaatschap van IJshal Leiden en IJshal De Vliet. Dat hield niet alleen besturen in, maar ook het organiseren van tal van activiteiten zoals de 1000 rondjes van Leiden, het vakantieschaatsen en de kinderpartijtjes, Eisstockschiessen, het draaien van kassadiensten en nog veel meer. Jarenlang deed ze dat samen met haar veel te jong overleden man Piet. Bij de IJshal werkte ze vaak nauw samen met Hermien Ravensbergen, die vorig jaar Koninklijk onderscheiden werd. In een volle vergaderzaal kreeg Elly de onderscheiding, die ze volkomen verdiend heeft, opgespeld. De burgemeester had het meeste gras voor de voeten van de na hem komende sprekers al weggemaaid.
Elly kreeg de onderscheiding op het moment, dat code Oranje nog van kracht was. Daar gehoorzaamden we volgaarne aan . Zelfs de ondergaande zon deed zijn best.

Geen opmerkingen: