donderdag 18 juli 2019

Rondje IJsbaan

Vanmorgen liep ik een rondje om en in de Stevenshof. Het was zonnig met een prima temperatuur om te sporten.
Nu we het toch over het weer hebbende eerste helft van juli is duidelijk koeler dan het over 30 jaar berekende gemiddelde.
Toch durf ik mijn hand niet in het vuur te steken, dat juli als totaal als koude maand in de boeken komt. Voor volgende week wordt warmer weer voorspeld met in Limburg mogelijk een hittegolf. Mijn ervaring met laatste decennium is dusdanig, dat het mij niet zou verbazen dat in de laatste week van juli de koele periode vakkundig wordt weggepoetst.
Maar dit terzijde. Tijdens mijn loop van ruim 8 kilometer kwam ik ook door de straat met de mooiste naam van Leiden: IJsbaan. In de tijd, dat het grondgebied, waar de Stevenshof op gebouwd is, nog nagenoeg onbebouwd was, behoorde dit tot de gemeente Voorschoten en lag op de plek waar nu IJsbaan ligt daadwerkelijk de landijsbaan van Rijndijk.
Nu is de Stevenshof een prima wijk om in te wonen. Er is behoorlijk wat groen in de wijk, en wie wil, kan genoeg oefenen om de befaamde Leidse Rrrr onder de knie te krijgen. Een prachtig woord om op te oefenen is Rembrandt van Rijn.
Nu we het over deze beroemdste Nederlandse schilder hebben: afgelopen weekeinde waren de Rembrandtdagen. De halve binnenstad was afgezet voor dit spektakel, waarin de tijd van Rembrandt van Rijn herleefde. Rob Pijpers, nog zo'n naam die zich goed leent voor de Leidse Rrrr, heeft deze foto's gemaakt, die een goed sfeerbeeld geven.




 Er werd zelfs een heuse excecutie nagespeeld.
De Leidse groep "The Shoes" heeft hierover een prachtig nummer gemaakt.
IJsbaan mag dan de mooiste straatnaam van Leiden zijn, voor de mooiste straten van Leiden moet je toch echt in het centrum van Leiden zijn.
Met het Rapenburg, nog zo'n naam die als oefenstof kan dienen voor de Leidse Rrrr, als absoluut kroonjuweel.

Geen opmerkingen: