woensdag 10 juli 2019

De Vogezenetappes

Vandaag en morgen trekt de Tourkaravaan door de Vogezen en een stukje door de Elzas.
 Vandaag waren de verschillen in het top van het klassement verwaarloosbaar klein met de finish in het vlakke Colmar.
Morgen zal dat heel anders zijn, als de finish is op La Planche des Belles Filles, de plank van de mooie meisjes.
Dan pas kunnen we zien, welke klassementsrenners in vorm zijn en welke niet. De Tour valt morgen in de eerste plooi.
Deze twee Touretappes zijn voor mijn vrouw en mij dan ook een feest der herkenning. Er zijn stukken van de route, waar wij ook op gefietst hebben.
Bij het woord feest wil ik wel een kanttekening plaatsen. Het had heel anders af kunnen lopen, toen er stenen naar beneden werden gegooid. Ik ben mijn beschermengel nog dankbaar!
Zo beklommen we tot 2 keer toe de Col de Donon, een keer zonder en een keer met bepakking. Gek genoeg ging het met bepakking een stuk makkelijker. Wellicht een idee voor het Tourpeloton?
Ook op de grens tussen de Elzas en de Vogezen heb je wijdse uitzichten.
De meeste indruk maakte 2 jaar geleden de omgeving van de Ballons op ons. We beklommen op mijn verjaardag le Petit Ballon.
Een paar dagen later was le Grand Ballon aan de beurt.
Hoewel minder hoog vonden we le Petit Ballon zwaarder.
We daalden in gele hesjes af via le Markstein, een onderdeel van de hooggelegen verdedigingslinie van de Fransen tegen de Duitsers, de Route des Crêtes.

In de Eerste Wereldoorlog was dit parcours letterlijk een slagveld, morgen zal het dat figuurlijk zijn.

Geen opmerkingen: