dinsdag 4 februari 2020

Klaas komt

In de jaren '60, toen Amsterdam nog het "Magies centrum van het heelal" was (Amsterdammers zul je niet zo snel op bescheidenheid betrappen), verscheen overal in Mokum de mysterieuze kreet "Klaas komt" op de muren.
De grote initiatiefnemer hierachter was antirook-magiƫr Robert-Jasper Grootveld, een van de interessantste Amsterdammers in de zestiger jaren. En dan moest je toch echt van goeden huize komen!
Deze Provo wist de boel aardig op stelten te zetten met zijn "Klaas komt" en de happenings op het Spui. Zou hier de benaming "gespuis" vandaan komen?
Robert Jasper Grootveld wist zelfs de internationale pers te bereiken met daarin de aankondiging van de komst van Klaas.
Aan de Duitse dichter Heinrich Heine is een beroemde uitspraak toegeschreven: "Als de wereld vergaat, dan ga ik naar Holland, want daar gebeurt alles 50 jaar later!"
Welnu, Heine zat er niet zo ver naast, want vanmorgen verscheen Klaas om met de "Krasse knarren" mee te schaatsen in de Leidse IJshal.
Klaas van den Broek  zei, dat hij me vorige week miste op Flevonice, omdat ik zo'n gelijkmatig tempo heb. Hij schaatste met de piramide van 125 rondjes mee tot ik mijn 25 rondjes op kop in 25 tot 26 kilometer per uur had afgelegd.
Dat is wat saai, maar dat kon van het slot van de training niet gezegd worden. De laatste 10 en de 5 rondjes verving ik door 5, 4, 3, 2 rondjes en 1 slotronde. De 5 ging nog goed op het gladde ijs.
Daarna veranderde het peloton van 15 "Krasse knarren" in een volstrekte chaos. Het rondje rust tussen de korte series door, bleek het peloton nog meer te verbrokkelen dan de soms grote tempoverschillen op de korte afstanden. De slotronde werd door groepjes van 2 of 3 schaatsers en nog vaker door individuele schaatsers afgelegd. Voor anarchie hoeft je helemaal niet aan de andere kant van de Noordzee te zijn.
De geest van de chaos van de happenings rond "Het Lieverdje" was ten lange leste ook in Leiden neergedaald. Wie dit aan de komst van Klaas toe wil schrijven, mag dat, maar zelf heb ik op het vlak van de boel op stelten zetten een aangeboren talent....



Geen opmerkingen: