dinsdag 13 februari 2024

Salderingsregeling

Vandaag speelden er twee dingen, die op het eerste oog weinig met elkaar te maken hebben: het schaatsen met de "Krasse knarren" in IJshal De Vliet en de stemming over het behoud of de afschaffing van de salderingsregeling in de Eerste Kamer.

Schaatsen is een technische sport. Als je dit goed beheerst, kun je zeer zuinig met je energie omgaan. Vandaag was dat wel nodig, want na een week of 3 verkouden te zijn geweest, miste ik vandaag dát kleine beetje extra om het peloton van een kleine 20 man bij te houden. Ik had alleen getraind op techniek en niet op snelheid en die ene kilometer sneller schaatsen kwam ik gewoon tekort.
Desondanks maak ik me nog geen zorgen. Ik ga er vanuit, dat ik op tijd fit genoeg ben voor de Wintertriatlon van 3 maart. Om dan in vorm te zijn, dat zal lastig worden. De vorm hoef ik pas op 15 maart te hebben bij de Bert Grotenhuis Bokaal in Haarlem.

Kortom: nergens forceren!
En dat is precies, wat er vandaag in de Eerste Kamer op het spel stond met de salderingsregeling. Want waar onze overheid met miljarden per jaar de grootverbruikers met fossiele subsidies spekt, tussen de 39,7 en 46,4 miljard euro per jaar, daar zouden de bezitters van zonnepanelen er per jaar tussen de 400 en 700 miljoen per jaar bij in schieten.

Uit eigen ervaring vertrouw ik de energiebedrijven voor geen cent. In de tijd, dat de NUON nog bestond, betaalden wij vrijwillig extra geld voor groene stroom, omdat wij duurzame energie wilden stimuleren. Tot bleek, dat de "groene stroom" van de NUON kwam uit een bestaand stuwmeer in Noorwegen. Kortom: ik was gewoon belazerd!
Wij zijn toen overgestapt naar Greenchoice. Alleen voor de elektriciteit, want door de stadsverwarming zat ik voor dat deel met handen en voeten gebonden aan wat inmiddels Vattenfall is.
En nu komt nog een smerige truc. Behalve voor stadsverwarming zaten we ook voor gas aan Vattenfall vast. Voor beide betalen we een fiks vastrecht, dat het daadwerkelijk verbruik fors overtreft. We worden dus dubbel gepakt door deze energiereus! Vattenfall is een Rattenfall!

Wat dat aangaat ben ik heel erg blij, dat de salderingsregeling, die ervoor zorgt dat ook kleine gebruikers profiteren van de energietransitie, vooralsnog behouden blijft.

Geen opmerkingen: