dinsdag 2 juni 2020

Strandtraining met terras

Het regende de afgelopen dagen. Afzeggingen om precies te zijn. Waar het de afgelopen weken bij de droogtrainingen met 10 tot 15 IJVL-leden behoorlijk druk was, daar was mij al snel duidelijk, dat de opkomst van de eerste strandtraining minimaal zou zijn. Volgens afspraak geef ik die trainingen.
Het wervende mailtje met de traditionele strandstoelslalom had kennelijk zijn uitwerking gemist voor de opkomst van deze training op Tweede Pinksterdag. Ongewis hoeveel IJVL-ers daadwerkelijk op zouden komen dagen fietste ik naar de ijsbaan van Katwijk. We bleken met zijn vijven te zijn. Met Andrea Landman, Annerieke van der Beek, Geoffrey van Heerde en Kees Visschedijk liep de trainer naar het strand toe.
Bij het inlopen kreeg ik te horen, dat ik te hard liep. Zelf had ik dat niet in de gaten. De vele 10 kilometers van het afgelopen kwartaal hadden me kennelijk een prima loopconditie gebracht.
Ik temporiseerde derhalve een beetje. Aan het eind van een training mag je moe zijn, maar het is niet de bedoeling om mensen zich stuk te laten lopen.
Op het strand liepen we richting Noordwijk. Dat gedeelte van de kustlijn is rustiger dan voor de Boulevard van Katwijk.
We wisselden dribbelen af met oefeningen. Schaatsstappen, schaatssprongen en statisch zitten in verschillende vormen met een nadruk op de techniek. Vooral de valbeweging en de zijwaartse afzet kwamen aan bod. Zo ook een Steigerung van wandelen en snelwandelen. Hierbij kun je de heupinzet goed oefenen.
Het conditionele deel was niet vergeten. In totaal liepen we zo'n 8 kilometer, dus dat is op zich al redelijk. Maar de prijspakkers waren een drietal Steigerungen over 100 meter met vrij weinig rust tussendoor en het beklimmen van een duinopgang, die door dit droge kwartaal nog muller was dan anders.
En dan had ik het beste voor het laatst bewaard: de onvolprezen strandstoelslalom! Hierbij lopen je benen, net als bij het een duinopgang oprennen, helemaal vol. En zo hoort het ook.
Op het terras van "Het Wantveld" liepen onze glazen helemaal vol, terwijl wij konden genieten van de prachtige ondergaande zon.
Na 3 maanden wachten was het toch wel leuk om weer eens op een terras te zitten. Op gepaste afstand van elkaar uiteraard. Met Andrea en Annerieke fietste ik nog een eind op richting de Sleutelstad. Thuis gekomen stond de kilometerteller voor de eerst dag van de meteorologische zomer op 53 kilometer. De eerste strandtraining smaakt naar meer.

Geen opmerkingen: