zaterdag 16 januari 2021

Sneeuwloop

Het was waterkoud, toen mijn vrouw en ik naar "De Helianth" fietsten om boodschappen te doen voor haar ouders en onszelf. In de Herenstraat was het een drukte van belang met allerhande hulpdiensten.

Later op de dag lazen we op de site van het Leidsch Dagblad, dat er een vrouw gewond was geraakt bij een frituurbrand bij "Vishandel Vitaminen Zee".
Van "De Helianth" fietsten we naar de markt bij molen "De Valk", waar we ook nog wat boodschappen deden. Met 2 volle fietstassen pedaleerden we naar huis toe.
Om 1 uur, na de 500 meters op het Europees Kampioenschap allround te hebben bekeken, fietste ik via de Velostrada naar de Kniplaan, waar ik om half 2 met Hans Boers had afgesproken. Door de vrij harde wind lag de gevoelstemperatuur een graad of 6 onder nul.

We liepen langs de Vogelplas, die volledig golfde, naar de oostzijde van de Vlietlanden. Alle mooie weerkaarten en weersverwachtingen ten spijt is de kans, dat we op natuurijs komen, in januari volledig uitgesloten. De dubbele cijfers komen alweer tevoorschijn! 


Tijdens de loop begonnen de eerste kleine sneeuwvlokjes naar beneden te dwarrelen in de wind.

Op de terugweg van onze 9 kilometer lange loop hadden we de wind tegen, maar gelukkig waren we al aardig warmgelopen, want in de sneeuw daalde te temperatuur nipt onder nul.

Bij ons startpunt aangekomen lag er een voorzichtig en doorzichtig laagje sneeuw op mijn fiets.

Ook de zandhoop bij de bouw begon enigszins wit te worden. Sneeuw op de Hollandse bergen!



Op de terugweg kwam ik op de Velostrada niet ver van de Horstlaan bloeiend fluitenkruid in de sneeuw tegen. We hebben het over half januari!


Thuisgekomen nam ik nog nog wat foto's van de sneeuw in onze achtertuin.




Dit was dan het beeld van de vooralsnog volledig geflopte winter van 2020-2021. In januari zal er niet veel meer bijkomen. Toen de wind in de gunstige noordoosthoek zat, zat er geen kou in Scandinaviƫ en nu het daar wel koud is, hebben we gewoon wind uit de westhoek. Als liefhebbers van natuurijs grijpen we de laatste decennia veel te vaak mis.

Maar wie weet heeft februari nog iets leuks in petto....

Geen opmerkingen: