zaterdag 9 januari 2021

IJsbloemen

Toen wij gisterenavond om half 12 naar bed gingen, hoorden we de regen op het dakraam kletteren. Dat vonden wij vreemd, want het vroor ruim 3 graden en aan de grond zelfs 5 graden.

We hadden prima geslapen en werden pas om 8 uur wakker. We zagen iets, dat in onze jeugd heel gebruikelijk was, maar nu een zeldzaamheid: ijsbloemen!

In de tuin was er rijp op het gras.

De sloot achter onze tuin was helemaal dichtgevroren.

Het had dan ook harder gevroren dan verwacht.

Op klomphoogte kwam het zelfs tot matige vorst met 5,9 graden onder nul.

Het humeur werd nog zonniger na het lezen van dit artikel in Trouw.

Om 10 uur stapte ik op de fiets om boodschappen te gaan doen bij "De Helianth". De fietspaden waren over het algemeen goed begaanbaar, al moest je natuurlijk wel goed uit blijven kijken voor gladde plekken. Een probaat middel is zachter rijden: je hebt dan meer tijd om te kunnen reageren.
Ik besloot om de broodbestelling via de Vogelplas bij mijn schoonouders te bezorgen. Een aardige omweg. Ik reed via de Oostvlietweg naar de Vlietlanden. Daar aangekomen hoorde ik van een paar wielrenners, dat het fietspad aan de westzijde glad was. Ik nam dus de oostzijde. 
Op de plekken, waar de zon scheen was er geen vuiltje aan de lucht, maar waar het fietspad nog in de schaduw lag, moest je goed opletten.

De Vogelplas was aan de noordzijde langs de Kniplaan helemaal dichtgevroren.

Om 12 uur was ik weer thuis. De zon had de temperatuur aardig opgeschroefd.

Ada had diverse takken gesnoeid. Deze moesten naar de volkstuin gebracht worden. In de breedte pasten ze prima op de bagagedrager. Het is me letterlijk met de paplepel ingegoten: Breed Transport.

Mijn vrouw ging op de volkstuin aan de slag, ik maakte nog een ommetje op weg naar huis. De ijsbaan aan de Rijndijk lag ondanks temperaturen van 5 graden boven nul nog goeddeels dicht.

Vlak bij huis zag ik regenbogen zich aftekenen tegen een donker wolkendek. Gelukkig was het niet ver meer, zodat ik niet al te nat werd.

Thuis deed ik nog wat huishoudelijke klussen, voordat ik op Weerwoord en andere weersites keek. De kans, dat dit uitkomt, is niet zo heel groot.

Maar het feit, dat dit soort weerkaarten verschijnen is toch een teken, dat de tweede helft van deze winter wel eens uit een ander vaatje kan gaan tappen. Een bak sneeuw met temperaturen van min 10. 

Het is al een tijd geleden, dat we dit soort weerkaarten gezien hebben....





Geen opmerkingen: