woensdag 11 september 2024

Regenboog

Vanmorgen was er een treinstaking vanwege het mogelijk verdwijnen van de kans op het verdwijnen van de vroegpensioenregeling voor mensen met een zwaar beroep. Tot 8 uur reden er geen treinen in Nederland. In heel Nederland? Nee, één grote vervuiler bood zeer veel weerstand en kreeg bij de rechter haar zin. En nog veel vaker van de politiek.

Ten opzichte van de werknemers is de politiek minder scheutig. Om niet te zeggen onbetrouwbaar. Toen de pensioengerechtigde leeftijd omhoog ging was dat met de belofte, dat de mensen met een zwaar beroep zouden worden ontzien. Ja, ja, die loze beloften kennen we.

De lager betaalden en de middenklasse betalen het gelag, de rijken lachen hen al decennia lang vierkant uit met hun graaicultuur. Voor de rijken zijn er tal van mogelijkheden om belastingen legaal te ontwijken of te ontduiken via zogenaamde "rulings". Maar een afgesproken vroegpensioen voor zware beroepen nakomen zal wel weer te duur zijn. 

Geld, dat er wel is voor fossiele subsidies: 39,7 tot 46,4 miljard euro per jaar! Hoezo bezuinigen op cultuur en sport?
Hoe dan ook, door de in mijn ogen begrijpelijke treinstaking, moest ik vanmorgen naar Leidschendam fietsen om daar de metro naar Rotterdam Blijdorp te nemen en vandaar naar het huis van mijn dochter te wandelen. Ik bofte, 

Na de overvloedige regenval van gisteren en vannacht kwam ik zowaar helemaal droog over. Ik kwam om 9 uur aan, een uur later dan gebruikelijk. Tijdens het oppassen op de jongste kleinzoon kwamen en gingen de buien.
Ik nam hem mee bij het ophalen van zijn grote broer. We reden in de zon, terwijl het regende! Bij de school lagen grote en diepe modderplassen. De jongste stapte en sprong er in zijn regenpak met laarzen aan rustig in.

Na de lunch met pannenkoeken deed de jongste een middagdutje, terwijl de oudste aan het knutselen was. Aan het eind van de middag gingen de hemelsluizen wagenwijd open.

Dit ging gepaard met slagregens, maar ook hagel en flink wat bliksemflitsen en donderslagen.

Maar ook de zon kwam door de wolken heen, waardoor we een prachtige regenboog zagen.

De bijna driejarige was helemaal enthousiast: "Ik zie alle kleuren!"

De buien kwamen en gingen en de jongste was helemaal gebiologeerd door het onweer. Zijn vader had een prachtige omschrijving voor het weer van vandaag: "Alleen de sneeuw ontbrak nog, maar voor de rest was het 4 seizoenen in 1 dag."

Na de aardappels met spinazie en een een worstje en yoghurt met bosbessen en frambozen toe, kwam ik droog over naar de metro om vanaf Leidschendam in de regen naar huis te fietsen met 30 kilometer op de teller op deze kletsnatte dag.

Geen opmerkingen: